Ігрова діяльність у контексті розвитку фізичної підготовленості дітей 5–6 років із мовленнєвими порушеннями

Основний зміст сторінки статті

С.В. Трачук
Н.О. Гулюк

Анотація

У статті представлено результати експериментального дослідження, спрямованого на вивчення впливу ігрової діяльності на розвиток фізичної підготовленості дітей старшого дошкільного віку з порушеннями мовленнєвого розвитку. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю інтеграції мовленнєвої, рухової та психомоторної корекції в умовах інклюзивної дошкільної освіти. Запропонована програма передбачала використання логопедичної ритміки, гімнастики на фітболах, калістеніки, дихальних вправ, рухливих та сенсорних ігор, а також музично-рухових завдань. Мета. Визначити вплив ігрової діяльності з корекційним компонентом на рівень фізичної підготовленості та психомоторного розвитку дітей 5–6 років із порушенням мовлення. Методи. Теоретичний аналіз наукових джерел; педагогічне спостереження; тестування фізичної підготовленості (швидкість, гнучкість, координація, сила); діагностика психомоторики за методикою Н.І. Гуткіної; статистична обробка результатів. Результати. Участь у програмі сприяла суттєвому зменшенню частки дітей із низьким рівнем фізичної підготовленості. Зафіксовано значне зростання кількості дітей із середнім та високим рівнями розвитку швидкісних, координаційних, швидкісно-силових якостей та гнучкості. Водночас покращилися показники психомоторної сформованості: частка дітей із високим і добрим рівнями за тестом «Будиночок» зросла до 73%. Висновки. Запропонована програма довела свою ефективність як інструмент комплексного впливу на фізичний і психомоторний розвиток дітей із мовленнєвими порушеннями та може бути рекомендована для використання в практиці інклюзивної освіти.

Блок інформації про статтю

Номер
Розділ
МЕДИКО-БІОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ ОЗДОРОВЧОЇ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ

Посилання

Бєлова О. Алгоритм формування мотиваційної готовності в дітей старшого дошкільного віку з порушеннями мовлення до освітнього простору [An algorithm for the formation of motivational readiness for the educational environment in older preschool-aged children with speech disorders]. Актуальні питання гуманітарних наук. 2024;1(72):275–281. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/72-1- 39

Галецька ЮВ. Дослідження стану сформованості звуковимови у старших дошкільників із порушеннями мовлення [A study of the state of phonemic pronunciation formation in older preschool children with speech disorders]. Incl Divers. 2025;(5):15–18. DOI: https://doi.org/10.32782/inclusion/2025.5.3

Главацька О, Олійник Г. Гра як засіб соціальної інтеграції дошкільників з особливими освітніми потребами [The role of play in the social integration of preschool-aged children with special educational needs]. Інноваційні процеси освітньої сфери України та країн Центральної Європи: стан, проблеми і перспективи; 4–5 грудня 2024; Україна. Тернопіль: Західноукраїнський національний університет; 2024. С. 283–286.

Давиденко ОВ, Семененко ВП, Трачук СВ. Основи програмування фізкультурно-оздоровчих занять із дитячим контингентом [Fundamentals of programming physical education and health sessions with children]. 2-е вид. Київ: АртЕк; 2019. 248 с.

Дєдов О, редактор. Діагностика готовності дітей до школи [Assessment of school readiness in children]. Хотин: [видавець невідомий]; 2014. 194 с.

Домбровська Ю, Кравченко А. Ігрова діяльність як засіб розвитку зв’язного мовлення дітей дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення [Play activity as a means of developing coherent speech in preschool children with general speech underdevelopment]. Актуальні проблеми спеціальної педагогіки, психології та фізичної терапії; 25 трав. 20до23; Україна. Суми: ФОП Цьома С.П.; 2023. С. 148–152.

Єрьоменко К, Таран О. Дослідження сформованості рухової сфери у дітей із загальним недорозвитком мовлення [A study of the development of the motor domain in children with general speech underdevelopment]. Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації; 29 листопада 2022 р.; Переяслав: [видавець невідомий]; 2022. С. 151–154.

Зюзіна ВВ, Полещук ОМ. Роль гри в розвитку психічних процесів у дітей із мовними порушеннями [The role of play in the development of mental processes in children with speech disorders]. Готовність дитини старшого дошкільного віку до навчання в умовах реформування української школи; 20 травня 2021; Київ, Україна. Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України; 2021. С. 89–94.

Мірошниченко ОА, Бовсунівська ЯЮ. Логопедична робота з розвитку словника дітей дошкільного віку з порушеннями мовленнєвого розвитку [The role of play in the development of mental processes in children with speech disorders]. Актуальні питання розвитку особистості: сучасність, інновації, перспективи; 4 квітня 2024 р.; Україна. Житомир: ЖДУ ім. І. Франка; 2024. С. 233–237.

Москаленко Н, Полякова А, Решетилова В. Моделювання раціонального рухового режиму дітей 3–4 років у дошкільних закладах різного типу [Modeling a rational motor regimen for 3–4-year-old children in preschool institutions of various types]. Спортивний вісник Придніпров’я. 2016;(3):151–157.

Ревук О. Ігрова діяльність дошкільника з порушенням мовлення [Play activity of a preschool child with speech disorders]. Наука. освіта. молодь; 25 травня 2022 р.; Умань, Україна. Умань: Візаві; 2022. С. 132–135.

Ренкас БО, Бутузова ЛП. Особливості розвитку ігрової діяльності дошкільників з тяжкими порушеннями мовлення [Peculiarities of play activity development in preschool children with severe speech disorders]. Modern scientific research: theoretical and practical aspects; May 8–10, 2024; Norway. Oslo: International Scientific Unity; 2024. Р. 157–62.

Семененко В, Трачук С, Теліус В, Малишева О. Європейський досвід організації фізичної активності дітей та підлітків: проблематика і перспективи [European experience in organizing physical activity for children and adolescents: issues and prospects]. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023;3:56–62. DOI: 10.32652/tmfvs.2023.3.56–62.

Трачук СВ, Гулюк НО. Предиктори організаційно-методичного забезпечення процесу фізичного виховання дошкільнят із порушенням мовленнєвого розвитку в закладах дошкільної освіти [Predictors of organizational and methodological support for the physical education process of preschool children with speech development disorders in preschool education institutions]. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2025. № 1. С. 105–111.

Халіна ТІ. Ігри та ігрові вправи як провідний засіб логопедичної допомоги дітям із затримкою мовленнєвого розвитку [Formation of life competence in individuals with special educational needs within the system of extracurricular, special, and inclusive education]. Формування життєвої компетентності осіб з особливими освітніми потребами в системі позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти; Україна. Харків: ХНПУ ім. Г.С. Сковороди; 2023. С. 583–586.

Хренова ВВ, Кас'яненко ОМ, Стоколос-Ворончук ОО. Вплив інклюзивного навчання на соціально-емоційний розвиток дітей із порушенням мовлення та їх інтеграцію у суспільство [The impact of inclusive education on the social and emotional development of children with speech disorders and their integration into society]. Педагогічна Академія. 2024;(2). DOI: https://doi.org/10.57125/pedacademy.2024.01.29.02.

Чекан ОІ. Мовленнєво-ігрова діяльність як засіб розвитку зв’язного мовлення дітей з аутистичними порушеннями [Speech and play activity as a means of developing coherent speech in children with autism spectrum disorders]. Вісник ЛНУ ім. Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2024;(5 (364)):101–107.

Черкашин ЄА. Використання ігрових технологій у корекційній та розвивальній роботі зі старшими дошкільниками з порушенням мовлення [The use of play-based technologies in correctional and developmental work with older preschool children with speech disorders]. Харківський природничий форум; 16 травня 2024 р.; Україна. Харків: [видавець невідомий]; 2024. С. 190.

Huliuk N, Pasichniak L, Palchuk M. Expediency of using physical education means in the educational process of preschool-aged children with speech disorders. Heory Pract Phys Cult Sports. 2024;3(1):42–49. DOI: 10.69587/tppcs/1.2024.42.

Kuznetsova L, Trachuk S, Semenenko V, Kholodova O, Podosinova L, Brychuk M, Varenyk O, Kedrych H. Effect of Movement Games on Physical Fitness of Children with Intellectual Disabilities. Teor. metod. fiz. vihov. 2022;22(2):158–65. DOI: https://doi.org/10.17309/tmfv.2022.2.02.

Declaration of Helsinki. 2023. Available from: https://www.wma.net/policies-post/wma-declaration-of-helsinkiethical-principles-for-medicalresearch-involving-human-subjects