Вплив ігрової діяльності на формування емоційної стійкості в дітей молодшого шкільного віку з вадами розумового розвитку

Основний зміст сторінки статті

Л.І. Кузнецова
С.В. Трачук
Л.П. Долженко

Анотація

У статті наведено актуальні дані щодо використання та вагомого значення рухливих ігор як засобу адаптивного фізичного виховання дітей з вадами розумового розвитку, порушеннями когнітивних функцій, порушеннями інтелектуальної сфери, розладами аутистичного спектра, гіперактивності з дефіцитом уваги в процесі фізичного виховання учнів молодшого шкільного віку та їх впливу на фізичний, психоемоційний стан дітей, які належать до цієї нозологічної групи. Мета. Визначити вплив ігрової діяльності на формування емоційної стійкості в дітей молодшого шкільного віку з вадами розумового розвитку. Методи. Аналіз джерел наукової й методичної літератури, педагогічні методи досліджень (педагогічний експеримент і педагогічне спостереження), метод дослідження психоемоційного стану дітей (метод емоційно-кольорової аналогії за А. Н. Лутошкіним). Результати. Подано результати досліджень щодо емоційного стану учнів під час проведення рухливої гри та після неї за спеціальною методикою. Наведено оперативні статистичні дані на початок поточного року щодо кількості дітей з особливими освітніми потребами. Визначено основні наукові дефініції «розумова відсталість», «когнітивні порушення» та представлена їх характеристика. Докладно пояснено основний зміст і сутність методики емоційно-кольорової аналогії та представлено результати досліджень до та після проведеного експерименту. Зроблено логічні висновки й представлено перспективи подальших досліджень із цієї проблематики.

Блок інформації про статтю

Номер
Розділ
МЕДИКО-БІОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ ОЗДОРОВЧОЇ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ

Посилання

Бондар Т, Мельник Д, Голуб В, Бондар А. Актуальні проблеми фізичного виховання дітей шкільного віку в умовах інклюзивного середовища [Current problems of physical education of school-age children in an inclusive environment]. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2024;15,(10(183):60-65. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15. 2024.10(183).10.

Калініченко І. Особливості формування інклюзивного освітнього середовища для забезпечення всебічного розвитку дитини [Features of forming an inclusive educational environment to ensure the comprehensive development of the child]. Збірник наукових праць. Київ : Університет «Україна»; 2012;9(11):9-15. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis _2012_9_15.

Когут І, Маренич В. Інклюзивність у дискурсах освіти та фізичної культури і спорту: національний вимір [Inclusivity in education and physical education and sports discourses: the national dimension]. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2022;1:75-80. DOI: https://doi.org/10.32652/spmed.2022.1.75–80.

Круцевич Т, Безверхня Г. Рекреація у фізичній культурі різних груп населення [Recreation in physical culture of different population groups]. Київ : Олімпійська література; 2010;248 с.

Мандюк А. Теоретико-методичні основи формування культури вільного часу школярів з використанням різних форм рухової активності [автореферат]. Львів; 2021;36с. URL: http://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/29626.

Перепада О. Особливості когнітивних порушень у дітей з ГРДУ та дислексією [Features of cognitive impairment in children with ADHD and dyslexia]. Вісник Національного університету оборони України. 2020;56(3):88-95. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2020-56-3-88-95.

Прохоренко Л, Бабяк О, Баташева Н, Душка А, Недозим І, Омельченко І, Орлов О. Навчання дітей з порушеннями когнітивного розвитку в умовах компетентнісного підходу: навчально-методичний посібник [Teaching children with cognitive disabilities in a competency-based approach: a teaching and methodological manual]. Київ; 2020;435 с.

Соціальна і життєва практика дітей з інтелектуальними порушеннями в умовах навчально-реабілітаційних центрів: практико зорієнтований посібник / за редакцією І. Г. Єрмакова. Дніпро : Інновація; 2018;385 с. URL: https://dnmcps.com.ua/sites/default/files/2019.

Синьов В, Матвєєва М., Хохліна О. Психологія розумово відсталої дитини : підручник [Psychology of the Mentally Retarded Child: Textbook]. Київ : Знання; 2008; 359 с.

Цюпак Ю, Цюпак Т, Васкан І, Швай О, Гнітецький Л. Рухова активність у структурі мотиваційно-ціннісних орієнтацій підлітків [Physical activity in the structure of motivational and value orientations of adolescents]. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2019;2(46): 48–54. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fvs_2019_2_10.

Чепка О. Ігрові технології у корекційно-розвивальній роботі з дітьми з тяжкими порушеннями мовлення [Game technologies in correctional and developmental work with children with severe speech disorders]. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2023;2(10):57-66. https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(10).2023.290571.

Шибецька В., Кравець Н. Формування ігрової діяльності у розумово відсталих дошкільників [Formation of play activities in mentally retarded preschoolers]. Молодий вчений. Одеса, 2015;2(17): 333-336. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2015_2(6)__88.

Яковлева С. Вплив емоційно-мотиваційної сфери на навчальну діяльність дітей з порушеним інтелектом [The influence of the emotional and motivational sphere on the educational activities of children with intellectual disabilities]. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2019;38:214-223. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_019_2019_38_33.

Статистичні дані Міністерства освіти і науки щодо інклюзивного навчання. 2025 [Statistics of the Ministry of Education and Science on inclusive education. 2025]. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/inklyuzivnenavchannya/statistichni-dani.

Методика емоційно-кольорової аналогії А. Н. Лутошкіна [The method of emotional-color analogy by A. N. Lutoshkin]. URL: http://ni.biz.ua/1/1_5/1_53889_metodika-emotsionalno-tsvetovoy-analogii-anlutoshkina.html#google_vignette.

E De Renzi F Cavalleri and S Facchini. Imitation and utilisation behaviour. J Neurol Neurosurg Psychiatry, 2007;61(4): 396-400.

Krutsevich T, Panhelova N, Kuznetsova L, Marchenko O, Trachuk S, Panhelova M, Panhelov B. Effect of motion games on the psychoemotional state of children with intellectual disabilities. Journal of Physical Education and Sport, 2020;20(2):862-869.

Kuznetsova L, Trachuk S, Semenenko V, Kholodova O, Podosinova L, Brychuk M, Varenyk O, Kedrych H. Effect of Movement Games on Physical Fitness of Children with Intellectual Disabilities. Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, 2022;22(2):158-165. https://doi.org/10.17309/tmfv.2022.2.02.

Exceptional Children: An Introduction to Special Education (10th Edition) by William L. Heward Hardcover: Publisher: Pearson; 10 edition. 2012;12:672 .