Біологічні передумови розроблення концепції використання технічних засобів та методичних прийомів «штучного керуючого середовища» в процесі фізкультурно-спортивної реабілітації дітей із церебральним паралічем

Основний зміст сторінки статті

С.А. Холодов
В.О. Кашуба
І.В. Хмельницька
Т.М. Ричок
К.О. Верзлова
Г.Б. Лабінська

Анотація

Аналіз масиву наукових знань свідчить, що застосування методології «штучного керуючого середовища» у сфері фізичної культури та спорту є досить актуальним науковим трендом. Факторний аналіз і метод головних компонентів належать до математичних дисциплін, призначених для опису багатовимірних об’єктів, тому дуже широко використовуються у біологічних дослідженнях. Проте матеріалів, які допомагають користувачу, у тому числі й спеціалісту сфери фізичної культури та спорту, на практиці адекватно і коректно використовувати сучасні методи багатофакторного статистичного аналізу, сьогодні недостатньо. Мета. Визначити біологічні передумови розроблення концепції використання технічних засобів та методичних прийомів «штучного керуючого середовища» в процесі фізкультурно-спортивної реабілітації дітей 7–8 років із церебральним паралічем. Методи. Аналіз літературних джерел, педагогічний експеримент. Соціологічні методи дослідження, методи математичної статистики. Результати. Проведений факторний аналіз показників фізичного розвитку, фізичної підготовленості та моторних рухових функцій у дітей молодшого шкільного віку з двома іншими формами ДЦП – спастичною диплегією (СД) та спастичним геміпарезом (СГ) – дає змогу визначити як спільні, так і відмінні особливості цих факторних структур, що важливо для обґрунтування біологічних передумов розроблення концепції використання технічних засобів та методичних прийомів «штучного керуючого середовища» в процесі фізкультурно-спортивної реабілітації дітей 7–8 років із церебральним паралічем. Схожість факторних структур убачається у тому, що перший фактор в обох групах відображає базову стійкість та контроль положення тіла, а другий – координацію рухів та динамічну рівновагу. Також в обох структурах наявні фактори, пов’язані з адаптацією до нестабільних умов, що підтверджує схожість у біологічних передумовах формування стабільності у вертикальному положенні. Відмінні риси факторних структур убачаємо у різному змісті третього та четвертого факторів: у дітей із СД третій фактор пов’язаний із підтримкою тіла у складних умовах (9,49% дисперсії), а четвертий – із загальною фізичною підготовленістю (9,12%), що вказує на необхідність посиленої уваги до адаптації постуральних навичок та загальної витривалості. У дітей із СГ третій фактор включає показники нестабільності під час тестування рівноваги (17,08%), а четвертий – сенсомоторні навички (5,46%), що говорить про більший дисбаланс у розподілі моторних функцій у дітей із СГ. Окрім того, у дітей із СД були включені показники, що стосуються силової витривалості спини та тулуба, які не були значущими у структурі моторних функцій дітей зі СГ. Натомість у дітей із СГ акцент більше зміщується на показники сенсомоторної адаптації та роботи з нестабільною опорою.

Блок інформації про статтю

Номер
Розділ
МЕДИКО-БІОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ ОЗДОРОВЧОЇ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ

Посилання

Антомонов МЮ, Коробейніков ГВ, Хмельницька ІВ, Харковлюк-Балакіна НВ. Математичні методи оброблення та моделювання результатів експериментальних досліджень: навчальний посібник. [Mathematical methods for compiling and modeling the results of experimental research: a basic guide]. Олімпійська література. 2021. Київ, 216 c.

Кашуба В, Попадюха Ю. Біомеханіка просторової організації тіла людини: сучасні методи та засоби діагностики і відновлення порушень: монографія. [Biomechanics of spatial organization of the human body: current methods and methods of diagnosis and renewal of disorders: monograph]. 2018. Київ: Центр учбової літератури. 768 с.

Кашуба В, Холодов С, Баканичев О. Використання технічних засобів та методичних прийомів «штучного керівного середовища» в процесі занять фізичними вправами [The use of technical methods and methodical methods of «piecemeal middleware» in the process of acquiring physical rights]. Молодіжний науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. Фізичне виховання і спорт. 2019;35: 19–24. Available from: https://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/issue/view/29

Лапутін АМ, Кашуба ВО. Динамічна анатомія: навчальна програма для вузів фізичного виховання та спорту [Dynamic anatomy: Basic program for universities of physical education and sports]. Київ: Науковий світ, 2000. 12 с.

Лапутін АМ, Кашуба ВО. Кінетика тіла людини: навчальна програма для ВНЗ фізичного виховання та спорту [Kinetics of the human body: Basic program for VNZ physical training and sports]. Київ: Науковий світ, 2003. 13 с.

Фізкультурно-спортивна реабілітація осіб із порушенням біомеханіки просторової організації тіла [Physical culture and sports rehabilitation of individuals with impaired biomechanics of spatial organization of the body]. Навч. посіб.: у 2 ч. Ч. 1. / АІ Альошина та ін. Луцьк: Вежа-Друк, 2023. 480 с.

Фізкультурно-спортивна реабілітація осіб із порушенням біомеханіки просторової організації тіла [Physical culture and sports rehabilitation of individuals with impaired biomechanics of spatial organization of the body]. Навч. посіб.: у 2 ч. Ч. 2. / АІ Альошина та ін. Луцьк: Вежа-Друк, 2024. 408 с.

Хмельницька І, Кашуба В, Шевчук О, Кардаков В, Верзлова К. Метод головних компонентів і факторний аналіз в обробці результатів наукових досліджень у фізичній культурі та спорті [The method of principal components and factor analysis in the collection of results of scientific research in physical culture and sports]. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2024;18 (37):279–289. DOI: 10.31652/2071-5285-2024-18(37)-279-289.

Холодов СА, Кашуба ВО, Хмельницька ІВ, Ричок ТМ, Верзлова КО. Cоціально-педагогічні передумови розроблення концепції використання технічних засобів та методичних прийомів «штучного керуючого середовища» в процесі фізкультурно-спортивної реабілітації дітей із церебральним паралічем [Social-pedagogical changes in the development of the concept of vicarious technical techniques and methodical techniques of «piecemeal core» in the process of physical culture and sports rehabilitation of children with cerebral palsy]. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2025;1:124–130. DOI: https://doi.org/10.32782/spmed.2025.1.18.

Hill T, Lewicki P STATISTICS: Methods and Applications. StatSoft, 2007. Tulsa, OK. р. 12–45.

Kholodov S, Kashuba V, Khmelnitska I, Grygus I, Asauliuk I, Krupenya S. Model biomechanical characteristics of child’s walking during primary school age. Journal of Physical Education and Sport ® (JPES),Vol 21 (Suppl. issue 5), Art 380 pp 2857–2863, Oct 2021 online ISSN: 2247 - 806X; p-ISSN: 2247 – 8051; ISSN - L = 2247 - 8051 © JPES. DOI:10.7752/jpes.2021.s5380.

Kholodov S, Savlyuk O, Hrebenina A, Yarmolinsky L, Kolos M. Methodology of «artificial control environment» in the process of physical exercise for children with disabilities: theoretical justification and practical application. Physical rehabilitation and recreational health technologies. 2024;9(5):370–384. https://doi.org/10.15391/prrht.2024-9(5)

Vincent WJ Statistics in kinesiology. 2005. 3rd ed. Champaign: Human Kinetics, 312 p.