Удосконалення організаційно-методичних підходів до фізичного виховання в закладах загальної середньої освіти: виклики та перспективи

Основний зміст сторінки статті

В.П. Семененко
В.В. Теліус

Анотація

Статтю присвячено аналізу викликів та перспектив удосконалення організаційно-методичних підходів до процесу фізичного виховання в закладах загальної середньої освіти в умовах реформ Нової української школи. На основі результатів соціологічного опитування серед учасників освітнього процесу (вчителів фізичної культури, батьків та учнів) виявлено ключові проблеми, що впливають на якість процесу фізичного виховання: недостатнє матеріально-технічне забезпечення, зниження мотивації школярів, обмеженість програмного змісту тощо. Відзначено, що більшість респондентів підтримує потребу в упровадженні сучасних підходів, зокрема індивідуалізації навчання, активізації позаурочної діяльності, оновленні змісту уроків відповідно до інтересів дітей. Обґрунтовано необхідність комплексного оновлення методичної бази та активної взаємодії всіх учасників освітнього процесу з метою формування стійкої мотивації до занять фізичними вправами та здорового способу життя. Мета. Визначення основних викликів в організації процесу фізичного виховання в закладах загальної середньої освіти та обґрунтування перспективних напрямів його вдосконалення. Методи. Теоретичний аналіз і узагальнення наукової літератури; соціологічні методи (анкетування); метод системного аналізу; методи математичної статистики; метод узагальнення. Результати. Дослідження продемонструвало, що ефективність процесу фізичного виховання в закладах загальної середньої освіти значною мірою визначається рівнем організаційно-методичного забезпечення та загальною якістю освітнього процесу. Більшість респондентів визнає важливість уроків фізичної культури, проте відзначає зниження інтересу до занять через їх одноманітність, застарілі підходи до навчання та недостатню мотивацію учнів. Серед актуальних проблем також виокремлюються обмежені матеріально-технічні ресурси, потреба в оновленні програмного змісту та необхідність використання сучасних форм і методів роботи. Опитування виявило запит на гнучкі, адаптовані до індивідуальних можливостей учнів підходи до організації занять, ширше впровадження різноманітних видів фізичної активності, розвиток позаурочних форм занять та підвищення професійного рівня вчителів фізичної культури. Результати підтверджують необхідність системного оновлення побудови процесу фізичного виховання відповідно до концепції Нової української школи з акцентом на формування стійкої мотивації до активного способу життя та гармонійного розвитку особистості. 

Блок інформації про статтю

Номер
Розділ
МЕДИКО-БІОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ ОЗДОРОВЧОЇ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ

Посилання

Арефьєв В, Михайлова Н, Саламаха О. Стан і перспективи диференціації занять з фізичної культури учнівської молод [State and prospects of the differentiation of physical education classes for school students]. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова.2023;3K(162):30–34.

Круцевич Т. Теорія і методика фізичного виховання: підруч. для студ. вищ. навч. закл. фіз. виховання і спорту [Theory and methods of physical education: a textbook for students of higher education institutions of physical education and sports]. Т. 2. К.: Національний університет фізичного виховання і спорту України: вид-во «Олімп. л-ра»; 2017. 448 с.

Круцевич Т, Трачук С, Мамедова І. Реалізація варіативного складника на уроках фізичної культури в умовах освітнього середовища міських і сільських шкіл [Implementation of the variable component in physical education lessons in the educational environment of urban and rural schools]. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2022 (1): 31–36.

Лянной М, Рибалко П, Ганчева В, Красілов А. Методика управління фізкультурно-оздоровчою діяльністю в сучасних закладах середньої освіти [Methodology for managing physical education and health activities in modern secondary education institutions]. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2019;4(88):280–289.

Москаленко Н, Круцевич Т, Пангелова Н. Теоретичні аспекти проблем контролю та оцінки навчальних досягнень школярів із фізичної культури [Theoretical aspects of the problems of monitoring and evaluating the academic achievements of schoolchildren in physical education]. Спортивний вісник Придніпров’я. 2021;(2):101–110.

Москаленко Н, Решетилова В, Михайленко Ю. Сучасні підходи до підвищення рухової активності дітей шкільного віку [Modern approaches to increasing physical activity in school-age children]. Спортивний вісник Придніпров’я. 2018;(1):203–208.

Москаленко Н, Сидорчук Т, Решетилова В, Яковенко А. Інновації у фізичному вихованні в закладах загальної середньої освіти: навчальний посібник [Innovations in physical education in secondary education institutions: a textbook]. Дніпро, 2022. 70 с.

Семененко В, Теліус В. Підходи до організації процесу фізичного виховання у закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану [Approaches to organizing the process of physical education in secondary education institutions under martial law]. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2024;(2):148–153.

Семененко В, Теліус В. Фізична активність та здоров’я дітей шкільного віку в освітній моделі фізичного виховання в умовах нової української школи [Physical activity and health of school-age children in the educational model of physical education in the conditions of the new Ukrainian school]. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2023;(2):112–117.

Семененко В, Теліус В. Фізичне виховання в концепції Нової української школи: проблематика і перспективи [Physical education in the concept of the New Ukrainian school: problems and prospects]. Sport Science Spectrum. 2024;(1):104–108.

Семененко В, Трачук С, Теліус В, Малишева О. Європейський досвід організації фізичної активності дітей та підлітків: проблематика і перспективи [European experience in organizing physical activity for children and adolescents: issues and prospects]. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023;(3):56–62.

Трачук С, Голуб В, Довгаль В. Поведінкові орієнтації дітей 12–15 років у реалізації рухової активності та збереженні здоров'я [Behavioral orientations of children aged 12–15 in the implementation of physical activity and maintaining health]. SPORT SCIENCE SPECTRUM. 2024;(1):118–121.

Semenenko V, Mykhalchuk A, Diedukh M. Structural model of the physical condition of primary school pupils of different medical groups. Rehabilitation & Recreation. Vol. 18. № 3. Р. 202–213.