Сучасні організаційно-методичні підходи до формування оздоровчо-рекреаційної рухової активності студентської та учнівської молоді в умовах воєнного стану

Основний зміст сторінки статті

О.Ю. Марченко
О.І. Ростов
Л. Шуїнг

Анотація

У статті розглянуто проблему зниження оздоровчо-рекреаційної рухової активності студентської та учнівської молоді в умовах воєнного стану, що актуалізує потребу в упровадженні організаційно-методичних рішень. Мета. Розробити алгоритм формування індивідуальної програми оздоровчо-рекреаційної рухової активності студентської та учнівської молоді в умовах воєнного стану. Методи. Теоретичні: аналіз та узагальнення наукових джерел; соціологічні: опитування у форматі Google Form для виявлення мотивацій і чинників, що ускладнюють участь у руховій активності; Міжнародний опитувальник IPAQ для визначення рівня рухової активності; математико-статистичні методи з використанням програм SPSS, Excel і Statistica. Результати. Визначено, що 65,5% респондентів відзначили зниження інтересу до занять руховою активністю через стрес, 23,4% не зазнали негативного впливу, а 11,1% періодично відчувають труднощі з мотивацією. Основними мотивами до занять є бажання покращити фізичну форму (25%), зберегти здоров’я (23%) і нормалізувати масу тіла (20%). За результатами IPAQ встановлено таке: 5,5% респондентів мали високий рівень активності, 45,5% – середній, 49% – низький. На основі результатів розроблено алгоритм формування індивідуальної програми оздоровчо-рекреаційної рухової активності, адаптований до умов воєнного стану й особливостей освітнього процесу. Результати дослідження підтверджують актуальність проблеми зниження рухової активності в кризових умовах. Запропонований алгоритм ураховує психоемоційний стан, рівень мотивації, освітнє навантаження, інтереси, побутові умови й рівень фізичної підготовленості здобувачів освіти.

Блок інформації про статтю

Номер
Розділ
МЕДИКО-БІОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ ОЗДОРОВЧОЇ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ

Посилання

Андрєєва ОВ, Дудко МВ, Мартин ПМ, Єракова ЛА, Соботюк СА, Князєв-Шевчук АА. Рівень рухової активності, самооцінки фізичної підготовленості та фізичної працездатності учнівської молоді у сучасному вимірі [Level of physical activity, self-assessment of physical fitness and performance of student youth in the modern dimension]. Наук часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова. Серія «Наук-пед. пробл фіз культ (фіз культ і спорт)». 2024;11(184):13-18.

Ващук ЛМ. Рівень фізичної активності дівчат старшого шкільного віку [Level of physical activity of older school-age girls]. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2015;3(31):120-125.

Дистанційна вища освіта в Європі: виші, ціни, процес навчання [Distance higher education in Europe: universities, prices, learning process] URL: http://ua.prostobank.ua/finansoviy_gid/groshi_rodini/statti/distantsiyna_vischa_osv.

Кухаренко ВМ, Бондаренко ВВ. Екстрене дистанційне навчання в Україні: монографія [Emergency distance learning in Ukraine: Monograph]. Харків: Вид-во КП «Міськадрукарня»; 2020. 409 с.

Маракушин А, Чередніченко А, Бондар Л. Фізичне виховання студентів в умовах загальнонаціонального карантину [Physical education of students under national quarantine]. Актуальні питання гуманітарних наук. 2021;35(4):203-209.

Марченко ОЮ, Ростов ОЮ. Ціннісні орієнтації як чинник формування індивідуальної фізичної культури школярів [Value orientations as a factor in the formation of individual physical culture of schoolchildren]. Наук часопис Українського держ ун-ту ім. М. Драгоманова. 2024;15(12(185)):116-122. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.12(185).24.

Марченко ОЮ, Москаленко ОВ. Мотиваційні пріоритети до занять спортом студентів коледжів різного професійного спрямування [Motivational priorities for college students with different professional directions]. Спорт вісник Придніпров’я. 2023;(3):25-33.

Моісєєва ЮЮ. Дистанційне навчання: інноваційна форма вищої освіти [Distance learning: an innovative form of higher education]. URL: http://ea.donntu.edu.ua:8080/jspui/bitstream/123456789/7639/1/1.pdf.

Мунтян ВС, Попрошаєв ОВ. Шляхи підвищення ефективності фізичного виховання учнівської та студентської молоді [Ways to improve the effectiveness of physical education for school and student youth]. Наук часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія «Наук-пед. пробл фіз культ (фіз культ і спорт)». 2019;3К(97):355-359.

Освіта України в умовах воєнного стану. Інноваційна та проєктна діяльність : науково-методичний збірник [Education of Ukraine in martial law conditions. Innovation and project activity: scientific-methodical digest] / за заг. ред. С. М. Шкарлета. Київ-Чернівці: Букрек; 2022. 140 с.

Петренко ЮІ, Махонін ІМ. Фізична активність студентів в умовах вимушеного дистанційного навчання з використанням інформаційних технологій [Physical activity of students under forced distance learning using IT]. Наук-метод основи використання ІТ в галузі фіз культ і спорту. 2020;(4).

Шестерова Л, Пятницька Д. Використання вправ з фітнес-гумками для попередження гіподинамії під час карантину у студентів ЗВО [Use of fitness bands to prevent hypodynamia among university students during quarantine]. Фіз. виховання та спорт у ЗВО : мат-ли І Всеукр. наук-практ. конф. Харків: ХНЕУ ім. С. Кузнеця; 2020. С. 53–56.

Adamczak BB, Kuźnik Z, Makles S, Kosendiak A. Physical activity of Ukrainian and Polish medical students at the beginning of the war in Ukraine. Health Probl Civiliz. 2023;17(4):388-398. https://doi.org/10.5114/hpc.2023.131867.

Andrieieva O, Byshevets N, Kashuba V, Hakman A, Grygus I. Changes in physical activity indicators of Ukrainian students in the conditions of distance education. Fiz Reabilit Rekreat Ozdorov Tehnol. 2023;8(2):75-81. https://doi.org/10.15391/prrht.2023-8(2).

Dinger MK, Behrens TK, Han JL. Reliability and validity of the IPAQ short form among college students. Am J Health Educ. 2006;37(6):337-343. https://eric.ed.gov/?id=EJ795819.

Yarmak OM, Trofimenko VO, Marchenko OYu, Martyn PM. Features of morphofunctional status in adolescents with body mass deficit. Rehabil Recreat. 2023;(15):193-201.

Kuda Go. Luchshie mobil’nye prilozheniya dlya sporta [Best mobile apps for sports]. 2020. URL: https://kudago.com/all/list/luchshie-mobilnyieprilozheniya-dlya/#comments.

Krutsevich T, Marchenko O, Trachuk S, Priymak S, Panhelova N, Kholodova O. Peculiarities of self-evaluation of physical development of schoolchildren taking into account their gender characteristics. Sport Mont. 2021;19(S2):195-199. https://doi.org/10.26773/smj.210933.

Liahotska O, Kolos L. Physical activity during hybrid learning among university students: Prevalence and barriers. Eur J Phys Educ Sport Sci. 2022;19(4):125-138.

Llanos-Muñoz MÁ, Martínez-Gómez M, Granero-Gallegos A. Effectiveness of a Physical Education Intervention Based on Self-Determination Theory and Its Impact on the Motivation of Adolescents towards Physical Activity Practice after School. Int J Environ Res Public Health. 2023;20(9):5556. https://doi.org/10.3390/ijerph20095556.

Okely AD, Reilly JJ, Trost SG, Cliff DP, Jones RA. The 'Girls in Sport' group randomized trial: The effectiveness of a gender-targeted physical activity intervention for adolescent girls. Int J Behav Nutr Phys Act. 2017;14(1):81. https://doi.org/10.1186/s12966-017-0547-5.

Cowley ES, Belton S, Hardie-Murphy K, Woods CB, McVeigh J. Effects of the HERizon Project: A remote physical activity intervention for adolescent girls during the COVID-19 pandemic. Int J Behav Nutr Phys Act. 2024;21(1):43. https://doi.org/10.1186/s12966-024-01517-z.

Contiero D, Vashchuk L. Fitness Programs Features According to the Body Types of High School Girls. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. Луцьк: Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки. 2020;4(52):18-22. https://doi.org/10.29038/2220-7481-2020-04-18-22.