Реабілітація фізичного здоров’я студентів закладу вищої освіти терапевтичними вправами аеробного й анаеробного спрямування

Основний зміст сторінки статті

О.Р. Волошин
О.В. Мусієнко
О.М. Калиніченко
І. Д. Якимишин

Анотація

Мета дослідження полягала у визначенні впливу терапевтичних вправ аеробного й анаеробного (лактатного) спрямування на стан фізичного здоров’я юнаків студентського віку, зокрема на показники працездатності організму, а також рівень аеробної й анаеробної продуктивності. Методи. У випробуваннях брали участь 85 юнаків віком 17–19 років, які не займалися спортом професійно та належали до основної медичної групи за станом здоров’я. Для оцінювання функціональних можливостей організму застосовувалися такі методи: велоергометричне тестування, електрокардіографія, аналіз максимального споживання кисню (VO₂2 max), показника PWC170 і визначення максимальної кількості зовнішньої механічної роботи за одну хвилину (МКЗР). Фізичне навантаження оцінювалося за енерговитратами відносно максимально допустимого рівня (Еmax). Обробку результатів здійснювали за допомогою методів математичної статистики. Результати. Початковий рівень аеробної продуктивності в досліджуваних юнаків оцінювався як «середній» і наближався до граничного значення «безпечного» рівня здоров’я (VO₂ max близько 42 мл•хв⁻–1•кг⁻–1). Уже після 16-тижневої програми бігових вправ в аеробному режимі енергозабезпечення з частотою занять тричі на тиждень спостерігалося поліпшення показників до рівня «добрий». Найбільш суттєве зростання VO₂2 max (до +14%) досягнуто завдяки біговим вправам у змішаному аеробно-анаеробному режимі енергозабезпечення при інтенсивності навантаження до 75,5% Еmax. При цьому анаеробна (лактатна) продуктивність також мала позитивну динаміку, хоча й менш виражену. Водночас тренування двічі на тиждень, а також заняття силовими вправами не показали помітного впливу на покращення фізичних показників. Корекція фізичного здоров’я студентів є актуальним завданням, що потребує використання ефективних засобів. Найвищу результативність у підвищенні фізичної працездатності й покращенні функціонального стану організму продемонстрували циклічні бігові вправи в змішаному режимі енергозабезпечення, які виконувалися тричі на тиждень.

Блок інформації про статтю

Номер
Розділ
МЕДИКО-БІОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ ОЗДОРОВЧОЇ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ

Посилання

Андрійчук ОМ. Вплив аеробних вправ на фізичну підготовленість студентів [The effect of aerobic exercise on the physical fitness of students]. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2016;3(35):12-17.

Бойко ІВ. Вплив анаеробних навантажень на серцево-судинну систему студентів [The effect of anaerobic exercise on the cardiovascular system of students]. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт)». 2017;5(87):23-28.

Гаврилюк ОП. Роль фізичних вправ у профілактиці захворювань опорно-рухового апарату студентів [The role of physical exercise in the prevention of musculoskeletal diseases in students]. Збірник наукових праць Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2018;2(2):45-50.

Гончаренко СВ. Психофізіологічні аспекти впливу аеробних тренувань на студентів [Psychophysiological aspects of the impact of aerobic training on students]. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2019;23(3):31-36. DOI: 10.15561/18189172.2019.0305.

Данилюк МІ. Вплив регулярних фізичних навантажень на психоемоційний стан студентів [The impact of regular physical activity on the psycho-emotional state of students]. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2020;9:78-83.

Жамардій ВО, Латогуз СІ. Ретроспективний аналіз використання фітнес-технологій у фізичному вихованні студентів [Retrospective analysis of the use of fitness technologies in physical education of students]. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2019;(5):98-103.

Захарченко ТО. Аеробні вправи як засіб підвищення фізичної працездатності студентів [Aerobic exercises as a means of increasing the physical performance of students]. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2015;3:14-19.

Іваненко ЛС. Комплексна програма реабілітації студентів із використанням аеробних та анаеробних вправ [Comprehensive student rehabilitation program using aerobic and anaerobic exercises]. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2016;1(38):112-116.

Ковальчук НВ. Вплив фізичних вправ на когнітивні функції студентів [The effect of physical exercise on students' cognitive functions]. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2017;2:56-61.

Кравченко ОМ. Роль анаеробних навантажень у формуванні фізичної витривалості студентів [The role of anaerobic exercise in the formation of physical endurance of students]. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2018;10:89-94.

Криворучко СВ. Аеробна та анаеробна продуктивність організму як фактори, що визначають рівень фізичного здоров’я студентів [Aerobic and anaerobic productivity of the organism as factors determining the level of physical health of students]. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2018;(4):112-117.

Кузнєцова ОТ, Куц О. Фізична активність та розумова працездатність студентів [Physical activity and mental performance of students]. Молода спортивна наука України. 2006;(10):147-152.

Литвиненко ВП. Використання аеробних тренувань у фізичній реабілітації студентів [The use of aerobic training in the physical rehabilitation of students]. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2020; 24(2):40-45. DOI: 10.15561/18189172.2020.0207.

Мельник ІС. Вплив фізичних вправ на адаптаційні можливості організму студентів [The impact of physical exercise on the adaptive capabilities of students' bodies]. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. 2019;6(100):29-34.

Назаренко ЮВ. Аеробні та анаеробні навантаження в системі фізичного виховання студентів [Aerobic and anaerobic loads in the system of physical education of students]. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2015;8:67-72.

Олійник ТГ. Психофізіологічні особливості впливу фізичних вправ на студентів [Psychophysiological features of the impact of physical exercise on students]. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2016;3:48-53.

Петренко ЛІ. Вплив фізичних навантажень на стан здоров’я студентів [The impact of physical activity on the health of students]. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2017;4(36):22-27.

Шевченко ВА. Аеробні вправи як засіб профілактики захворювань у студентів [Aerobic exercise as a means of disease prevention in students]. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2018;4:18-23.

Шухатко ОВ. Вплив аеробних та анаеробних навантажень на фізичну працездатність студентів [Influence of aerobic and anaerobic loads on physical performance of students]. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2017;(3):85-89.

Anderson L, Thompson DR, Oldridge N, Zwisler AD, Rees K, Martin N, et al. Exercise-based cardiac rehabilitation for coronary heart disease. Cochrane Database Syst Rev. 2016;2016(1):CD001800. DOI: 10.1002/14651858.CD001800.pub3.

Brosseau L, Wells GA, Poitras S, Tugwell P, Casimiro L, Robinson V, et al. Ottawa Panel evidence-based clinical practice guidelines for aerobic walking programs in the management of osteoarthritis. Arch Phys Med Rehabil. 2015;96(4):724-734. DOI: 10.1016/j.apmr.2014.11.005.

Garber CE, Blissmer B, Deschenes MR, Franklin BA, Lamonte MJ, Lee IM, et al. Quantity and quality of exercise for developing and maintaining cardiorespiratory, musculoskeletal, and neuromotor fitness in apparently healthy adults. Med Sci Sports Exerc. 2015;47(4):725-731. DOI: 10.1249/MSS.0000000000000506.

Pedersen BK, Saltin B. Exercise as medicine – evidence for prescribing exercise as therapy in 26 different chronic diseases. Scand J Med Sci Sports. 2015;25(Suppl 3):1-72. DOI: 10.1111/sms.12581.

Taylor RS, Sagar VA, Davies EJ, Briscoe S, Coats AJ, Dalal H, et al. Exercise-based rehabilitation for heart failure. Cochrane Database Syst Rev. 2019;2019(4):CD003331. DOI: 10.1002/14651858.CD003331.pub5.