Фактори формування самооцінки фізичної підготовленості здобувачів фахової передвищої освіти
Основний зміст сторінки статті
Анотація
У статті розглянуто взаємозв’язки між рівнем фізичної підготовленості та самооцінкою фізичного профілю «Я» здобувачів передвищої фахової освіти різного професійного спрямування. Мета – визначити вплив рівня розвитку фізичних якостей на самооцінку фізичного «Я» здобувачів передвищої фахової освіти різного професійного спрямування. Методи. Теоретичні методи – узагальнення даних науково-методичної літератури; психодіагностичні методи – адаптована версія опитувальника «Самооцінка фізичного розвитку», розробленого на основі австралійського особистісного опитувальника Physical Self-Description Questionnaire (Marsh H.W.); педагогічні методи – педагогічне тестування, що включало оцінку показників фізичної підготовленості та здійснювалося за допомогою визначення рівня розвитку сили, гнучкості, витривалості, спритності; математико-статистичні методи – розрахунки проводилися за допомогою програм SPSS 17.0, Excel 2007 та Statistica 10.0. Результати. Найвищі показники фізичної підготовленості, та самооцінки фізичного «Я» зафіксовано у студентів Коледжу 1, які мають високий рівень спортивної кваліфікації. Студенти Коледжу 2 продемонстрували проміжні результати, студенти Коледжу 3 – найнижчі значення за всіма параметрами. У структурі самооцінки фізичного «Я» найвиразніші розбіжності зафіксовано за шкалами «Фізична активність» та «Стрункість тіла». Виявлено статистично значущі кореляції між рівнем розвитку фізичних якостей та адекватністю самооцінки фізичного «Я»: чим вищі показники гнучкості, сили, витривалості та спритності, тим менша розбіжність між суб’єктивною та об’єктивною оцінками фізичної підготовленості. Висновки. Визначено, що на формування самооцінки фізичної підготовленості здобувачів передвищої фахової освіти суттєво впливають такі чинники, як освітня спеціалізація рівень розвитку фізичних якостей та статева належність.
Блок інформації про статтю

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Журнал практикує політику негайного відкритого доступу до опублікованого змісту, підтримуючи принципи вільного поширення наукової інформації та глобального обміну знаннями задля загального суспільного прогресу.
Редакційна колегія дотримується рекомендацій The Committee on Publication Ethics (COPE) з питань этики наукових публікацій.
ОБОВ'ЯЗКОВЕ ПОСИЛАННЯ НА АВТОРІВ ПРИ КОПІЮВАННІ ЧИ ЦИТУВАННІ МАТЕРІАЛУ НАУКОВИХ СТАТЕЙ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Посилання
Андрєєва ОВ, Дудко МВ, Мартин ПМ, Єракова ЛА, Соботюк СА, Князєв-Шевчук АА. Рівень рухової активності, самооцінки фізичної підготовленості та фізичної працездатності учнівської молоді у сучасному вимірі [Level of physical activity, self-assessment of physical fitness and performance of student youth in the modern dimension]. Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова. Серія «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізкультура і спорт). 2024;11(184):13–18.
Гуменюк ОЄ. Психологія Я-концепції: навчальний посібник. [Psychology of the self-concept: a study guide]. Тернопіль: Економічна думка; 2004. 310 с.
Дмитрієва СМ, Гуменюк ТС. Розвиток самооцінки та рівня домагань старшокласників як умова підвищення їх конкурентоздатності [Development of self-esteem and level of aspirations in high school students as a condition for increasing their competitiveness]. Конкурентоспроможність в умовах глобалізації: реалії, проблеми та перспективи. 2015:35–7.
Занюк СС. Психологія мотивації: навчальний посібник. [Psychology of motivation: a study guide]. Київ: Либідь; 2002. 304 с.
Левицька ІМ. Вплив образу фізичного «Я» на самоставлення та розвиток особистості у ранньому юнацькому віці [Influence of physical self-image on self-attitude and personality development in early adolescence]. Молодий вчений. 2017;(3):267–71. Available from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2017_3_64
Ліпковська Ю. Формування адекватної самооцінки у школярів [Formation of adequate self-esteem in schoolchildren]. Психологічні виміри культури, економіки, управління. 2016;(9):61–9.
Марченко ОЮ, Москаленко ОВ. Features of the needs and motivational sphere of the personality of future specialists in physical culture and sports. Theory Pract Phys Cult Sports. 2024;3(1):27–33. DOI: 10.69587/tppcs/1.2024.27. Available from: https://tppcs.com.ua/journals/vol-3-no-1-2024/features-of-the-needs-and-motivational-sphere-of-thepersonality-of-future-specialists-in-physical-culture-and-sports
Марченко ОЮ, Москаленко ОВ. Особливості самооцінки фізичного образу «Я» здобувачів передвищої фахової освіти з урахуванням їх професійної спрямованості [Peculiarities of physical selfperception of applicants for pre-higher vocational education considering their professional orientation]. Спорт вісн Придніпров’я. 2025;(1):75–84. DOI: 10.32540/2071-1476-2024-2-07.
Марченко ОЮ, Москаленко ОВ. Дослідження самооцінки фізичного розвитку спортсменів у контексті гендерного підходу [Research of athletes' physical self-assessment in the context of the gender approach]. Спортивна медицина, фізична терапія, ерготерапія. 2023;(2):43–8. DOI: 10.32652/spmed.2023.2.43-48.
Онуфрієва ЛА. Самооцінка як складова Я-концепції майбутніх фахівців [Self-esteem as a component of the self-concept of future professionals]. Проблеми сучасної психології. 2013;(22):396–412.
Pang D. Achievement motive: overview of the theory and assessment of hope for success and fear of failure. In: Implicit motives. New York: Oxford Academic; 2010. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195335156.003.0002
Цибульська ВВ. Самооцінка адекватності фізичних можливостей студентів педагогічних спеціальностей, які залучаються до різних форм навчання [Self-assessment of physical abilities in students of pedagogical specialties involved in various forms of training]. Фізичне виховання студентів. 2014;18:48–52.
Bezjak R, Cecić Erpič S. The relationship between actual and selfperceived motor competence. Kinesiology. 2021;53(1):37–46.
Baumeister RF, Campbell JD, Krueger JI, Vohs KD. Does high self-esteem cause better performance, interpersonal success, happiness, or healthier lifestyles? Psychological Science in the Public Interest. 2003;4(1):1–44.
Deci EL, Ryan RM. The «what» and «why» of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychol Inq. 2000;11(4):227–68.
Fox KR. The physical self-perception profile manual. Champaign: Human Kinetics; 1997. P. 111–140.
Fox KR, Corbin CB. The Physical Self-Perception Profile: Development and preliminary validation. J Sport Exerc Psychol. 1989;11(4):408–30. DOI: 10.1123/jsep.11.4.408.
Holland G, Tiggemann M. A systematic review of the impact of the use of social networking sites on body image and disordered eating outcomes. Body Image. 2016;17:100–10.
Krutsevich T, Marchenko O, Trachuk S, Priymak S, Panhelova N, Kholodova O. Peculiarities of self-evaluation of physical development of schoolchildren taking into account their gender characteristics. Sport Mont. 2021;19(S2):195–9. https://doi.org/10.26773/smj.210933
Martins J, Honório S, Cardoso JM. Physical fitness levels in students with and without training capacities – A comparative study in physical education classes. Retos. 2022;47:43–50. DOI: 10.47197/retos.v47i47.94656
Marsh HW. Construct validity of Physical Self-Description Questionnaire responses: Relations to external criteria. J Sport Exerc Psychol. 1996;18(2):111–31. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2003_1
Swami V. Body image in emerging adults. In: Arnett JJ, ed. Oxford handbook of emerging adulthood. Oxford: Oxford Univ Press; 2016. P. 401–17.
Tiggemann M. Sociocultural perspectives on body image. In: Cash TF, Smolak L, eds. Body image: A handbook of science, practice, and prevention. 2nd ed. New York: Guilford Press; 2011. P. 12–20.