Предиктори організаційно-методичного забезпечення процесу фізичного виховання дошкільнят із порушенням мовленнєвого розвитку в закладах дошкільної освіти
Основний зміст сторінки статті
Анотація
У науковій публікації здійснено аналіз сучасного стану фізичної підготовленості й мовленнєвого розвитку дітей старшого дошкільного віку з порушенням мовлення. Сьогодні затримка мовленнєвого розвитку в дітей дошкільного віку є однією з актуальних проблем освітнього процесу. Особливої гостроти ця проблема набуває в умовах воєнного стану. Актуальність дослідження полягає у визначенні взаємозв’язку між мовленнєвим розвитком і фізичною підготовленістю для ефективних методів покращення цих функцій. Мета статті – визначити предиктори організаційно-методичного забезпечення процесу фізичного виховання дошкільнят із порушенням мовленнєвого розвитку. Методи: теоретичний аналіз та узагальнення даних науково-методичної літератури й інтернет-джерел, педагогічні методи (експеримент і тестування), методи математичної статистики. Результати. Оцінювання розвитку рухових здібностей у досліджуваних дошкільнят статистично значуще відрізнялися, зокрема їхні швидкісні здібності виявилися статистично значуще нижчими, ніж спритність і гнучкість у контексті станів порушень мовленнєвого розвитку (р<0,05). Спритність, у свою чергу, була статистично значуще менш розвиненою, ніж гнучкість (р<0,05). Висновки. Таким чином, низькі показники мовленнєвої сфери (граматичної структуризації, моторна реалізація вислову, номінативна функція мовлення, розуміння далеких за звучанням і значенням назв предметів, розуміння складних логіко-граматичних конструкцій) і фізичної підготовленості в дітей старшого дошкільного віку з порушенням мовленнєвого розвитку свідчать про недостатньо сформовану функціональність порівняно з однолітками.
Блок інформації про статтю

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Журнал практикує політику негайного відкритого доступу до опублікованого змісту, підтримуючи принципи вільного поширення наукової інформації та глобального обміну знаннями задля загального суспільного прогресу.
Редакційна колегія дотримується рекомендацій The Committee on Publication Ethics (COPE) з питань этики наукових публікацій.
ОБОВ'ЯЗКОВЕ ПОСИЛАННЯ НА АВТОРІВ ПРИ КОПІЮВАННІ ЧИ ЦИТУВАННІ МАТЕРІАЛУ НАУКОВИХ СТАТЕЙ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Посилання
Бєлова О. Алгоритм формування мотиваційної готовності в дітей старшого дошкільного віку з порушеннями мовлення до освітнього простору [Algorithm for the formation of motivational readiness in older preschool children with speech disorders for the educational space]. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2024;1(72):275-281. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/72-1-39.
Васильєва ГІ, Сінько КО. Особливості розвитку зв’язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами засобами ігрових технологій [Peculiarities of the development of coherent speech in older preschool children with speech difficulties using game technologies]. Соціально-психологічна підтримка особистості в умовах суспільних трансформацій : збірник тез наукових доповідей Міжнародної науково-практичної онлайн конференції, м. Київ, 8 жовт. 2024 р. Київ; 2024. С. 11–12.
Давиденко ОВ, Семененко ВП, Трачук СВ. Основи програмування фізкультурно-оздоровчих занять з дитячим контингентом [Fundamentals of programming physical education and health sessions with children]. 2-ге вид. Київ : ТОВ Видавничий дім АртЕк; 2019. 248 с.
Кривошеїна ВО. Фізична підготовленість дошкільнят 5–6 років з порушеннями мовлення [Physical fitness of preschool children aged 5–6 with speech disorders]. Hауковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського. 2018;(3):63-69.
Крутій КЛ. Діагностика мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку [Diagnostics of speech development of preschool children]. Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД; 2005. 208 с.
Крутій КЛ. Формування граматичної правильності мовлення в дошкільників у контексті комунікативного розвитку: термінологічне поле [Formation of grammatical correctness of speech in preschoolers in the context of communicative development: terminological field]. Вiсник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Педагогічні науки». 2018;3:28–35.
Круцевич ТЮ., Гулюк НО, Погаcій ЛІ. Вплив адаптивного фізичного виховання на розвиток дітей із затримкою мовлення в дошкільному навчальному закладі [The impact of adaptive physical education on the development of children with speech delay in a preschool educational institution]. Hауковий часопис НПУ ім. МП Драгоманова. 2023;5(164):85-90. DOI: 10.31392/NPU-nc.series15.2023.5(164).19.
Лопатинська НА, Бочко МВ, Придатко МА. Дослідження проявів моторних дисфункцій у дітей раннього та старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами [Research into the manifestations of motor dysfunctions in early and older preschool children with speech difficulties]. Актуальні питання у сучасній науці. 2024;4(22):989-1002. DOI 10.52058/2786-6300-2024-4(22)-989-1002.
Міжнародна хартія фізичного виховання, фізичної активності та спорту [International Charter on Physical Education, Physical Activity and Sport]. UNESCO, 1978. Режим доступу: https://zakon.cc/law/document/read/995_350.
Мондич О. Здоров’ язбережувальні технології закладів дошкільної освіти з інклюзивними групами, зокрема, з порушеннями мовленнєвого розвитку [Health-preserving technologies of preschool educational institutions with inclusive groups, in particular, with speech development disorders]. Hауковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. 2024;66:181-189. DOI 10.31909/26168812.2024-(66)-24.
Павлишина НБ, Цісарук СМ. Вплив нейроігор на розвиток мовлення у дітей дошкільного віку [The impact of neurogames on speech development in preschool children]. Психолого-педагогічний супровід дітей з інтелектуальними порушеннями в умовах спеціальної та інклюзивної освіти: матеріали ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю, м. Кам’янець-Подільський, 8 листоп. 2024 р. Кам’янець-Подільський. 2024;237-239.
Пальчук МБ, Гулюк НО. Діагностика фізичної підготовленості та мовлення дітей 5–6 років з порушенням мовленнєвого розвитку в освітньому процесі в закладах дошкільної освіти [Diagnostics of physical fitness and speech of children aged 5–6 with impaired speech development in the educational process in preschool educational institutions]. Вiсник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія «Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини». 2024;29(1):21–27. DOI: https://doi.org/10.32626/2309-8082.2024-Випуск%2029(1).21-27.
Петренко Н, Петренко С, Корженко І, Стешиц А. Розвиток усвідомлення мови у дітей 5–6 років при заняттях фітнесом [Development of language awareness in children aged 5–6 during fitness classes]. Hауковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2024;12(185):140-143. DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.12(185).29.
Романишин Н. Теоретичний аналіз проблеми невербальних засобів комунікації як умови формування комунікативної діяльності дошкільників з загальним недорозвитком мовлення [Theoretical analysis of the problem of non-verbal means of communication as a condition for the formation of communicative activity of preschoolers with general speech underdevelopment]. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2024;2(77):286-293. DOI: 10.24919/2308-4863/77-2-42.
Савицький АМ., Мартиненко ІВ. Відновлення мовленнєвих та рухових функцій у дітей з моторною афазією на ранньому етапі корекційно-реабілітаційної роботи [Restoration of speech and motor functions in children with motor aphasia at the early stage of correctional and rehabilitation work]. Hауковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія «Корекційна педагогіка та спеціальна психологія». 2024;(46):107-114. DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series19.2024.46.17.
Сахарова ОМ. Педагогічні умови збагачення словника дітей молодшого дошкільного віку в процесі фізичного виховання [дисертація] [Pedagogical conditions for enriching the vocabulary of younger preschool children in the process of physical education]. Одеса: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського; 2021. 232 с.
Семененко В, Трачук С, Теліус В, Малишева О. Європейський досвід організації фізичної активності дітей та підлітків: проблематика і перспективи [European experience in organizing physical activity for children and adolescents: issues and prospects]. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023;3:56-62. DOI: 10.32652/tmfvs.2023.3.56–62.
Семенова Н, Бондар І, Бондарчук О. Теорія, методика й організація фізичного виховання дітей із різними нозологіями в закладах дошкільної та загальної середньої освіти: навч.-метод. посіб. [Theory, methodology and organization of physical education of children with various nosologies in preschool and general secondary education institutions: teaching and methodological manual.]. Львів: ЛДУФК ім. Івана Боберського; 2023. 256 с.
Трачук СВ., Голуб ВА, Довгаль ВІ, Сиротюк СМ. Європейський досвід організації рухової активності дошкільників [European experience in organizing physical activity of preschoolers]. Hауковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт)». 2024;11(188)):214-218. DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.11(184).43.
Чепка О. Ігрові технології у корекційно-розвивальній роботі з дітьми з тяжкими порушеннями мовлення [Game technologies in correctional and developmental work with children with severe speech disorders]. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2023;2(10):57-66. https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(10).2023.290571.
Черніченко Л. Характеристика та аналіз порушень мовленнєвого розвитку дітей раннього віку [Characteristics and analysis of speech development disorders in young children]. Освіта. Інноватика. Практика. 2023;11(3):47-51. DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol11i3-007.
Bielova O. Intellectual functionality of speech in children of older preschool age with logopathology. Child`s Health. 2024;19(3):140-146. https://doi.org/10.22141/2224-0551.19.3.2024.1692.
Bielova O. The state of development of components of speech readiness of older preschool children with speech disorders. Special Education. 2021;1(42):137-189. https://doi.org/10.15388/se.v1i42.528.
Bielova O, Konopliasta S. Description of kinesthetic and kinetic motor praxis in older preschool children with logopathology. Pedagogy of Physical Culture and Sports. 2023;27(5):386-395. DOI:10.15561/26649837.2023.0505.
Bruinsma GI, Wijnen F, Gerrits E. Communication in daily life of children with developmental language disorder: parents' and teachers' perspectives. Language, Speech, and Hearing Services in Schools. 2024;55(1):105-129. DOI: 10.1044/2023_LSHSS-23-00051.
Huliuk N, Pasichniak L, Palchuk M. Expediency of using physical education means in the educational process of preschool-aged children with speech disorders. Theory and Practice of Physical Culture and Sports. 2023;3(1):42-50. URL: https://ehsupir.uhsp.edu.ua/server/api/core/bitstreams/d652b6e5-d2c5-497f-8908-38251f207846/content.
Ovsiannikova Y. et al. Peculiarities of the impact of stress on physical and psychological health. Multidisciplinary Science Journal. 2024;6:1-10. https://10.31893/multiscience.2024ss0711.
Promotion of physical activity in the education sector. Current situation and good experiences of European Union Member States in the WHO. European Region. 2018.
Wang Mari V et al. The developmental relationship between language and motor performance from 3 to 5 years of age: a prospective longitudinal population study. BMC Psychology. 2014;2(34). DOI: https://doi.org/10.1186/s40359-014-0034-3.
Declaration of Helsinki. 2013; Retrieved from https://www.wma.net/policies-post/wma-declaration-of-helsinkiethical-principles-for-medicalresearch-involving-human-subjects.