Предиктори організаційно-методичного забезпечення процесу фізичного виховання дошкільнят із порушенням мовленнєвого розвитку в закладах дошкільної освіти

Основний зміст сторінки статті

С.В. Трачук
Н.О. Гулюк

Анотація

У науковій публікації здійснено аналіз сучасного стану фізичної підготовленості й мовленнєвого розвитку дітей старшого дошкільного віку з порушенням мовлення. Сьогодні затримка мовленнєвого розвитку в дітей дошкільного віку є однією з актуальних проблем освітнього процесу. Особливої гостроти ця проблема набуває в умовах воєнного стану. Актуальність дослідження полягає у визначенні взаємозв’язку між мовленнєвим розвитком і фізичною підготовленістю для ефективних методів покращення цих функцій. Мета статті – визначити предиктори організаційно-методичного забезпечення процесу фізичного виховання дошкільнят із порушенням мовленнєвого розвитку. Методи: теоретичний аналіз та узагальнення даних науково-методичної літератури й інтернет-джерел, педагогічні методи (експеримент і тестування), методи математичної статистики. Результати. Оцінювання розвитку рухових здібностей у досліджуваних дошкільнят статистично значуще відрізнялися, зокрема їхні швидкісні здібності виявилися статистично значуще нижчими, ніж спритність і гнучкість у контексті станів порушень мовленнєвого розвитку (р<0,05). Спритність, у свою чергу, була статистично значуще менш розвиненою, ніж гнучкість (р<0,05). Висновки. Таким чином, низькі показники мовленнєвої сфери (граматичної структуризації, моторна реалізація вислову, номінативна функція мовлення, розуміння далеких за звучанням і значенням назв предметів, розуміння складних логіко-граматичних конструкцій) і фізичної підготовленості в дітей старшого дошкільного віку з порушенням мовленнєвого розвитку свідчать про недостатньо сформовану функціональність порівняно з однолітками.

Блок інформації про статтю

Номер
Розділ
МЕДИКО-БІОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ ОЗДОРОВЧОЇ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ

Посилання

Бєлова О. Алгоритм формування мотиваційної готовності в дітей старшого дошкільного віку з порушеннями мовлення до освітнього простору [Algorithm for the formation of motivational readiness in older preschool children with speech disorders for the educational space]. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2024;1(72):275-281. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/72-1-39.

Васильєва ГІ, Сінько КО. Особливості розвитку зв’язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами засобами ігрових технологій [Peculiarities of the development of coherent speech in older preschool children with speech difficulties using game technologies]. Соціально-психологічна підтримка особистості в умовах суспільних трансформацій : збірник тез наукових доповідей Міжнародної науково-практичної онлайн конференції, м. Київ, 8 жовт. 2024 р. Київ; 2024. С. 11–12.

Давиденко ОВ, Семененко ВП, Трачук СВ. Основи програмування фізкультурно-оздоровчих занять з дитячим контингентом [Fundamentals of programming physical education and health sessions with children]. 2-ге вид. Київ : ТОВ Видавничий дім АртЕк; 2019. 248 с.

Кривошеїна ВО. Фізична підготовленість дошкільнят 5–6 років з порушеннями мовлення [Physical fitness of preschool children aged 5–6 with speech disorders]. Hауковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського. 2018;(3):63-69.

Крутій КЛ. Діагностика мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку [Diagnostics of speech development of preschool children]. Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД; 2005. 208 с.

Крутій КЛ. Формування граматичної правильності мовлення в дошкільників у контексті комунікативного розвитку: термінологічне поле [Formation of grammatical correctness of speech in preschoolers in the context of communicative development: terminological field]. Вiсник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Педагогічні науки». 2018;3:28–35.

Круцевич ТЮ., Гулюк НО, Погаcій ЛІ. Вплив адаптивного фізичного виховання на розвиток дітей із затримкою мовлення в дошкільному навчальному закладі [The impact of adaptive physical education on the development of children with speech delay in a preschool educational institution]. Hауковий часопис НПУ ім. МП Драгоманова. 2023;5(164):85-90. DOI: 10.31392/NPU-nc.series15.2023.5(164).19.

Лопатинська НА, Бочко МВ, Придатко МА. Дослідження проявів моторних дисфункцій у дітей раннього та старшого дошкільного віку з мовленнєвими труднощами [Research into the manifestations of motor dysfunctions in early and older preschool children with speech difficulties]. Актуальні питання у сучасній науці. 2024;4(22):989-1002. DOI 10.52058/2786-6300-2024-4(22)-989-1002.

Міжнародна хартія фізичного виховання, фізичної активності та спорту [International Charter on Physical Education, Physical Activity and Sport]. UNESCO, 1978. Режим доступу: https://zakon.cc/law/document/read/995_350.

Мондич О. Здоров’ язбережувальні технології закладів дошкільної освіти з інклюзивними групами, зокрема, з порушеннями мовленнєвого розвитку [Health-preserving technologies of preschool educational institutions with inclusive groups, in particular, with speech development disorders]. Hауковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. 2024;66:181-189. DOI 10.31909/26168812.2024-(66)-24.

Павлишина НБ, Цісарук СМ. Вплив нейроігор на розвиток мовлення у дітей дошкільного віку [The impact of neurogames on speech development in preschool children]. Психолого-педагогічний супровід дітей з інтелектуальними порушеннями в умовах спеціальної та інклюзивної освіти: матеріали ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю, м. Кам’янець-Подільський, 8 листоп. 2024 р. Кам’янець-Подільський. 2024;237-239.

Пальчук МБ, Гулюк НО. Діагностика фізичної підготовленості та мовлення дітей 5–6 років з порушенням мовленнєвого розвитку в освітньому процесі в закладах дошкільної освіти [Diagnostics of physical fitness and speech of children aged 5–6 with impaired speech development in the educational process in preschool educational institutions]. Вiсник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія «Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини». 2024;29(1):21–27. DOI: https://doi.org/10.32626/2309-8082.2024-Випуск%2029(1).21-27.

Петренко Н, Петренко С, Корженко І, Стешиц А. Розвиток усвідомлення мови у дітей 5–6 років при заняттях фітнесом [Development of language awareness in children aged 5–6 during fitness classes]. Hауковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2024;12(185):140-143. DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.12(185).29.

Романишин Н. Теоретичний аналіз проблеми невербальних засобів комунікації як умови формування комунікативної діяльності дошкільників з загальним недорозвитком мовлення [Theoretical analysis of the problem of non-verbal means of communication as a condition for the formation of communicative activity of preschoolers with general speech underdevelopment]. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2024;2(77):286-293. DOI: 10.24919/2308-4863/77-2-42.

Савицький АМ., Мартиненко ІВ. Відновлення мовленнєвих та рухових функцій у дітей з моторною афазією на ранньому етапі корекційно-реабілітаційної роботи [Restoration of speech and motor functions in children with motor aphasia at the early stage of correctional and rehabilitation work]. Hауковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія «Корекційна педагогіка та спеціальна психологія». 2024;(46):107-114. DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series19.2024.46.17.

Сахарова ОМ. Педагогічні умови збагачення словника дітей молодшого дошкільного віку в процесі фізичного виховання [дисертація] [Pedagogical conditions for enriching the vocabulary of younger preschool children in the process of physical education]. Одеса: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського; 2021. 232 с.

Семененко В, Трачук С, Теліус В, Малишева О. Європейський досвід організації фізичної активності дітей та підлітків: проблематика і перспективи [European experience in organizing physical activity for children and adolescents: issues and prospects]. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023;3:56-62. DOI: 10.32652/tmfvs.2023.3.56–62.

Семенова Н, Бондар І, Бондарчук О. Теорія, методика й організація фізичного виховання дітей із різними нозологіями в закладах дошкільної та загальної середньої освіти: навч.-метод. посіб. [Theory, methodology and organization of physical education of children with various nosologies in preschool and general secondary education institutions: teaching and methodological manual.]. Львів: ЛДУФК ім. Івана Боберського; 2023. 256 с.

Трачук СВ., Голуб ВА, Довгаль ВІ, Сиротюк СМ. Європейський досвід організації рухової активності дошкільників [European experience in organizing physical activity of preschoolers]. Hауковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт)». 2024;11(188)):214-218. DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.11(184).43.

Чепка О. Ігрові технології у корекційно-розвивальній роботі з дітьми з тяжкими порушеннями мовлення [Game technologies in correctional and developmental work with children with severe speech disorders]. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2023;2(10):57-66. https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(10).2023.290571.

Черніченко Л. Характеристика та аналіз порушень мовленнєвого розвитку дітей раннього віку [Characteristics and analysis of speech development disorders in young children]. Освіта. Інноватика. Практика. 2023;11(3):47-51. DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol11i3-007.

Bielova O. Intellectual functionality of speech in children of older preschool age with logopathology. Child`s Health. 2024;19(3):140-146. https://doi.org/10.22141/2224-0551.19.3.2024.1692.

Bielova O. The state of development of components of speech readiness of older preschool children with speech disorders. Special Education. 2021;1(42):137-189. https://doi.org/10.15388/se.v1i42.528.

Bielova O, Konopliasta S. Description of kinesthetic and kinetic motor praxis in older preschool children with logopathology. Pedagogy of Physical Culture and Sports. 2023;27(5):386-395. DOI:10.15561/26649837.2023.0505.

Bruinsma GI, Wijnen F, Gerrits E. Communication in daily life of children with developmental language disorder: parents' and teachers' perspectives. Language, Speech, and Hearing Services in Schools. 2024;55(1):105-129. DOI: 10.1044/2023_LSHSS-23-00051.

Huliuk N, Pasichniak L, Palchuk M. Expediency of using physical education means in the educational process of preschool-aged children with speech disorders. Theory and Practice of Physical Culture and Sports. 2023;3(1):42-50. URL: https://ehsupir.uhsp.edu.ua/server/api/core/bitstreams/d652b6e5-d2c5-497f-8908-38251f207846/content.

Ovsiannikova Y. et al. Peculiarities of the impact of stress on physical and psychological health. Multidisciplinary Science Journal. 2024;6:1-10. https://10.31893/multiscience.2024ss0711.

Promotion of physical activity in the education sector. Current situation and good experiences of European Union Member States in the WHO. European Region. 2018.

Wang Mari V et al. The developmental relationship between language and motor performance from 3 to 5 years of age: a prospective longitudinal population study. BMC Psychology. 2014;2(34). DOI: https://doi.org/10.1186/s40359-014-0034-3.

Declaration of Helsinki. 2013; Retrieved from https://www.wma.net/policies-post/wma-declaration-of-helsinkiethical-principles-for-medicalresearch-involving-human-subjects.