Світовий досвід впливу війни та повоєнного відновлення на систему освіти громадського здоров’я. Огляд літератури
Основний зміст сторінки статті
Анотація
Війна і збройний конфлікт мають серйозні довгострокові фізичні та психологічні наслідки для народонаселення країни: руйнація структури суспільства не лише впливає на здоров’я населення, а й легітимізує та заохочує насильство як спосіб вирішення сформованих війною соціальних проблем. З огляду на сучасні воєнні конфлікти, геополітичну напруженість і тотальне соціальне виснаження, на прикладі нашої держави, а також воєнних конфліктів у Сирії, Ємені, М’янмі, Ізраїлі та секторі Газа, маємо потребу в навчанні систематичних та ефективних практик громадського здоров’я для надання допомоги постраждалому населенню. Значення громадського здоров’я як у запобіганні війні, так і в підтримці миротворчих операцій набуває все більше визнання й необхідності представлення в системі відповідної освіти для підготовки висококваліфікованих фахівців у галузі охорони здоров’я та соціального захисту населення. Мета статті – вивчення перспектив системи освіти громадського здоров’я щодо запобігання війні, реагування на війну, реабілітації та сприяння миру. Матеріали й методи дослідження: теоретичний аналіз наукової літератури та методичної документації; моніторинг інформаційних ресурсів мережі «Інтернет»; компаративний аналіз. Результати. У статті представлено обсяг і ступінь наукового дискурсу щодо просування питань війни і миру в системі освіти громадського здоров’я. Ми розглянули результати наукових і навчально-методичних доробок, які зосереджувалися на війні та миротворенні в контексті освіти у сфері громадського здоров’я, що дало змогу провести детальний аналіз освітніх програм, курсів, навчальних ініціатив тощо, що є особливо цінним для досягнення загальної мети – сприяння розвитку освіти у сфері громадського здоров’я. Також виявлено основну проблему системи освіти громадського здоров’я – сліпе ігнорування протягом останніх десятиліть прихованої пропаганди війни й відсутності повної підтримки миру, особливо в структурі освіти сучасної Європи, що створює особливо небезпечне підґрунтя для формування ризиків спалаху воєнних дій на тлі геополітичної ситуації у світі. Отримавши жахливий досвід участі у війні і продовжуючи існувати в умовах активних бойових дій, Україна повинна продемонструвати приклад і стати центром розроблення й упровадження в систему освіти громадського здоров’я максимальних інструментів збереження генофонду нації, комплексного відновлення здоров’я всіх груп населення та повернення стійких мотивів миротворення в державну політику, економіку й соціальне відродження. Висновки. Огляд результатів практичної реалізації освітніх програм у сфері громадського здоров’я показав переважний орієнтир на формування освітніх компетентностей діяльності фахівця в умовах надзвичайних ситуацій і стихійних лих з включенням поодиноких елементів санітарно-гігієнічного й епідеміологічного контролю. Відсутні ідеї та підходи їх реалізації в напрямі промоції миру та профілактики ризиків війни. В умовах сучасності це актуалізує необхідність розвитку системи освіти громадського здоров’я для задоволення гострих потреб вітчизняного й міжнародного суспільства у фахівцях, які професійно опікуватимуться здоров’ям і благополуччям кожного її члена, у тому числі з позиції запобігання ризикам або вчасного усунення ризиків виникнення воєнних конфліктів, оптимізації та убезпечення навколишнього середовища, розробленням і впровадженням інструментів стійкого миру.
Блок інформації про статтю

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Журнал практикує політику негайного відкритого доступу до опублікованого змісту, підтримуючи принципи вільного поширення наукової інформації та глобального обміну знаннями задля загального суспільного прогресу.
Редакційна колегія дотримується рекомендацій The Committee on Publication Ethics (COPE) з питань этики наукових публікацій.
ОБОВ'ЯЗКОВЕ ПОСИЛАННЯ НА АВТОРІВ ПРИ КОПІЮВАННІ ЧИ ЦИТУВАННІ МАТЕРІАЛУ НАУКОВИХ СТАТЕЙ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Посилання
Власенко РВ, Яценко ЛД. Соціальні ризики України в умовах війни та повоєнного відновлення. [Social risks of Ukraine in the conditions of war and post-war reconstruction] Проблеми сучас. трансформацій Серія [Інтернет]. 31 берез. 2023 [цитовано 10 берез. 2025];(7). Доступно на: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2023-7-07-01.
Бурлаєнко ТІ, Дубініна ОВ, Ковальова ОА, Кочарян АБ. Відновлення освіти на постконфліктних територіях: зарубіжний досвід та ініціативи України: аналітичні матеріали. [Restoration of education in post-conflict territories: foreign experience and Ukrainian initiatives: analytical materials] Київ: Інститут обдарованої дитини НАПН України; 2024. 50 с. Доступно на: https://iod.gov.ua/content/docs/documentspdf/207/vidnovlennya-osviti-na-postkonfliktnih-teritoriyah_.pdf.
Зінченко В, Брижнік В, Горбунова Л, Курбатов С, Мєлков Ю, Шипко О. Аналіз провідного вітчизняного та зарубіжного досвіду щодо стратегій вищої освіти в умовах інтернаціоналізації для стійкого розвитку суспільства : препринт (аналітичні матеріали) (частина ІІ) [Analysis of leading domestic and foreign experience regarding strategies of higher education in the context of internationalization for sustainable development of society: preprint (analytical materials)] [Інтернет]. Зінченко В, редактор. [місце невідоме]: Інститут вищої освіти НАПН України; 2019 [цитовано 10 берез. 2025]. Доступно на: https://doi.org/10.31874/978-617-7486-27-4-2019.
Розвиток системи громадського здоров’я України в умовах війни та післявоєнної відбудови. [The development of the public health system of Ukraine in the conditions of war and post-war reconstruction] Ужгород: ДВНЗ; [Інтернет]. 2023. 78 с. [цитовано 10 берез. 2025]. Доступно на: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/54829.
Abouzeid M, Elzalabany M.K., Nuwayhid I. et al. Conflict-related health research in Syria, 2011–2019: a scoping review for The Lancet – AUB Commission on Syria. Confl Health 15, 92 (2021). https://doi.org/10.1186/s13031-021-00384-3.
AlKhaldi M, Kaloti R, Shella D, Al Basuoni A, Meghari H. Health system’s response to the COVID-19 pandemic in conflict settings: Policy reflections from Palestine. Glob Public Health [Інтернет]. 17 черв. 2020 [цитовано 10 берез. 2025];15(8):1244-56. Доступно на: https://doi.org/10.1080/17441692.2020.1781914.
Bаrаkаt S, Miltоn S. Hоusеs оf Wisdоm Mаttеr: Thе Rеspоnsibility tо Prоtеct аnd Rеbuild Highеr Еducаtiоn in thе Аrаb Wоrld. Brооkings Dоhа Cеntеr, July 2015. Доступно на: https://www.brооkings.еdu/wpcоntеnt/uplоаds/2016/06/Еn-Highеr-Еd-Wеb.pdf.
Barbara JS, MacQueen G. Peace through health: key concepts. Lancet [Інтернет]. Лип. 2004 [цитовано 10 берез. 2025];364(9431):384-6. Доступно на: https://doi.org/10.1016/s0140-6736(04)16729-9.
Bdaiwi Y, Sabouni A, Patel P, Ekzayez A, Alchalati S, Abdrabbuh O, Abbara A, Glogowska M. Impact of armed conflict on health professionals’ education and training in Syria: a systematic review. BMJ Open [Інтернет]. Лип. 2023 [цитовано 10 берез. 2025];13(7):e064851. Доступно на: https://doi.org/10.1136/bmjopen-2022-064851.
Benbow T. Book Review: International Relations: Modern War: A Very Short Introduction. Political Stud Rev [Інтернет]. 9 квіт. 2015 [цитовано 10 берез. 2025];13(2):263-4. Доступно на: https://doi.org/10.1111/1478-9302.12087_41.
Bird SM. War and Public Health. 2nd edition. BS Levy and VW Sidel (eds). Int J Epidemiology [Інтернет]. 2 трав. 2008 [цитовано 10 берез. 2025];38(2):614-5. Доступно на: https://doi.org/10.1093/ije/dyn075.
Chris C, Zoë G, International MR, редактори. Minority rights: The key to conflict prevention. London: Minority Rights Group International; 2007. 40 с.
De Jong JT. A public health framework to translate risk factors related to political violence and war into multi-level preventive interventions. Soc Sci Med. 2010 Jan;70(1):71-9. doi: 10.1016/j.socscimed.2009.09.044. Epub 2009 Oct 31. PMID: 19883967.
Evans DP, Anderson M, Shahpar C, del Rio C, Curran JW. Innovation in Graduate Education for Health Professionals in Humanitarian Emergencies. Prehospital Disaster Med [Інтернет]. 5 серп. 2016 [цитовано 10 берез. 2025];31(5):532-8. Доступно на: https://doi.org/10.1017/s1049023x16000650.
Fеuеr HN, Hоrnidgе А-K, Schеttеr C. Rеbuilding knоwlеdgе: Оppоrtunitiеs аnd risks fоr highеr еducаtiоn in pоst-cоnflict rеgiоns. ZЕF Wоrking Pаpеr Sеriеs. 2013;121. Доступно на: https://www.еcоnstоr.еu/hаndlе/10419/88345.
Galbreath DJ, Deni JR, редактори. Routledge Handbook Of Defence Studies [Інтернет]. Abingdon, Oxon: New York, NY: Routledge, [2018]: Routledge; 2018 [цитовано 10 берез. 2025]. Доступно на: https://doi.org/10.4324/9781315650463.
Joshi PT. Guidelines for international trauma work. Int Rev Psychiatry [Інтернет]. Січ. 1998 [цитовано 10 берез. 2025];10(3):179-85. Доступно на: https://doi.org/10.1080/09540269874754.
Hagopian A, Jabbour S. Global Public Health Workers and Academics Must Step Up Response to War. Am J Public Health [Інтернет]. Черв. 2022 [цитовано 10 берез. 2025];112(6):814. Доступно на: https://doi.org/10.2105/ajph.2022.306870.
Iqbal, Zaryab, 'War and Health: A Conceptual and Theoretical Framework', War and the Health of Nations (Redwood City, CA, 2010; online edn, Stanford Scholarship Online, 20 June 2013), https://doi.org/10.11126/stanford/9780804758819.003.0003, accessed 10 Mar. 2025.
Kerridge BT, Khan MR, Sapkota A. Terrorism, civil war, one-sided violence and global burden of disease. Med Confl Surviv [Інтернет]. Лип. 2012 [цитовано 10 берез. 2025];28(3):199-218. Доступно на: https://doi.org/10.1080/13623699.2012.699659.
Khorram-Manesh A, Goniewicz K, Burkle FM. Social and Healthcare Impacts of the Russian-Led Hybrid War in Ukraine – A Conflict With Unique Global Consequences. Disaster Med Public Health Prep [Інтернет]. 2023 [цитовано 10 берез. 2025];17. Доступно на: https://doi.org/10.1017/dmp.2023.91.
Kulling PE, Holst JE. Educational and Training Systems in Sweden for Prehospital Response to Acts of Terrorism. Prehospital Disaster Med [Інтернет]. Верес. 2003 [цитовано 10 берез. 2025];18(3):184-8. Доступно на: https://doi.org/10.1017/s1049023x00001035.
La thérapie des schémas [Інтернет]. [місце невідоме]: Elsevier; 2015 [цитовано 10 берез. 2025]. Доступно на: https://doi.org/10.1016/c2015-0-01348-x.
Mann M. On Wars. New Haven: Yale University Press; 2023. [цитовано 10 берез. 2025]; Доступно на: https://doi.org/10.12987/9780300274974.
McDonnell SM, Bolton P, Sunderland N, Bellows B, White M, Noji E. Emerg Themes Epidemiology [Інтернет]. 2004 [цитовано 10 берез. 2025];1(1):4. Доступно на: https://doi.org/10.1186/1742-7622-1-4.
McGann S. Collaboration and conflict in international nursing, 1920–39. Nursing history review : official journal of the American Association for the History of Nursing. 2008;16:29-57.
Open Knowledge Repository [Інтернет]. [цитовано 10 берез. 2025]. Доступно на: https://openknowledge.worldbank.org/server/api/core/bitstreams/37d24d31-85fa-5b0a-bc2a-6a5d0c86a5ae/content.
Protestantism in Serbia: To cite this article: Branko Bjelajac (2002): Protestantism in Serbia, Religion, State and Society, 30:3, 169-218 To link to this article: http://dx.doi.org/10.1080/0963749022000009225. Oxford, UK: Taylor & Francis; 2002.
Ratner KG, Katona LB. The peacebuilding potential of healthcare training programs. Confl Health [Інтернет]. 13 верес. 2016 [цитовано 10 берез. 2025];10(1). Доступно на: https://doi.org/10.1186/s13031-016-0096-3.
THЕ WОRLD BАNK. 2005. 118 р. Доступно на: https://оpеnknоwlеdgе.wоrldbаnk.оrg/sеrvеr/аpi/cоrе/bitstrеаms/37d24d31-85fа-5b0аbc2а-6а5d0c86а5ае/cоntеnt.
Wandschneider L, Nowak A, Miller M et al. War and peace in public health education and training: a scoping review. BMC Public Health 24, 2303 (2024). Доступно на: https://doi.org/10.1186/s12889-024-19788-w.
White SK, Lown B, Rohde JE. On AcademicsWar or Health? Assessing Public Health Education and the Potential for Primary Prevention. Public Health Rep [Інтернет]. Листоп. 2013 [цитовано 10 берез. 2025];128(6):568-73. Доступно на: https://doi.org/10.1177/003335491312800618.
Wiist WH, Barker K, Arya N, Rohde J, Donohoe M, White S, Lubens P, Gorman G, Hagopian A. The Role of Public Health in the Prevention of War: Rationale and Competencies. Am J Public Health [Інтернет]. Черв. 2014 [цитовано 10 берез. 2025];104(6):e34-e47. Доступно на: https://doi.org/10.2105/ajph.2013.301778.
Woehrle LM. Connecting Health and Peacebuilding in Theory and Practice. Peace Rev [Інтернет]. 3 квіт. 2019 [цитовано 10 берез. 2025];31(2):168-77. Доступно на: https://doi.org/10.1080/10402659.2019.1667565.