Світовий досвід впливу війни та повоєнного відновлення на систему освіти громадського здоров’я. Огляд літератури

Основний зміст сторінки статті

С.М. Футорний
О.В. Маслова
О.М. Пижов
Л.Г. Шахліна
М.М. Риган

Анотація

Війна і збройний конфлікт мають серйозні довгострокові фізичні та психологічні наслідки для народонаселення країни: руйнація структури суспільства не лише впливає на здоров’я населення, а й легітимізує та заохочує насильство як спосіб вирішення сформованих війною соціальних проблем. З огляду на сучасні воєнні конфлікти, геополітичну напруженість і тотальне соціальне виснаження, на прикладі нашої держави, а також воєнних конфліктів у Сирії, Ємені, М’янмі, Ізраїлі та секторі Газа, маємо потребу в навчанні систематичних та ефективних практик громадського здоров’я для надання допомоги постраждалому населенню. Значення громадського здоров’я як у запобіганні війні, так і в підтримці миротворчих операцій набуває все більше визнання й необхідності представлення в системі відповідної освіти для підготовки висококваліфікованих фахівців у галузі охорони здоров’я та соціального захисту населення. Мета статті – вивчення перспектив системи освіти громадського здоров’я щодо запобігання війні, реагування на війну, реабілітації та сприяння миру. Матеріали й методи дослідження: теоретичний аналіз наукової літератури та методичної документації; моніторинг інформаційних ресурсів мережі «Інтернет»; компаративний аналіз. Результати. У статті представлено обсяг і ступінь наукового дискурсу щодо просування питань війни і миру в системі освіти громадського здоров’я. Ми розглянули результати наукових і навчально-методичних доробок, які зосереджувалися на війні та миротворенні в контексті освіти у сфері громадського здоров’я, що дало змогу провести детальний аналіз освітніх програм, курсів, навчальних ініціатив тощо, що є особливо цінним для досягнення загальної мети – сприяння розвитку освіти у сфері громадського здоров’я. Також виявлено основну проблему системи освіти громадського здоров’я – сліпе ігнорування протягом останніх десятиліть прихованої пропаганди війни й відсутності повної підтримки миру, особливо в структурі освіти сучасної Європи, що створює особливо небезпечне підґрунтя для формування ризиків спалаху воєнних дій на тлі геополітичної ситуації у світі. Отримавши жахливий досвід участі у війні і продовжуючи існувати в умовах активних бойових дій, Україна повинна продемонструвати приклад і стати центром розроблення й упровадження в систему освіти громадського здоров’я максимальних інструментів збереження генофонду нації, комплексного відновлення здоров’я всіх груп населення та повернення стійких мотивів миротворення в державну політику, економіку й соціальне відродження. Висновки. Огляд результатів практичної реалізації освітніх програм у сфері громадського здоров’я показав переважний орієнтир на формування освітніх компетентностей діяльності фахівця в умовах надзвичайних ситуацій і стихійних лих з включенням поодиноких елементів санітарно-гігієнічного й епідеміологічного контролю. Відсутні ідеї та підходи їх реалізації в напрямі промоції миру та профілактики ризиків війни. В умовах сучасності це актуалізує необхідність розвитку системи освіти громадського здоров’я для задоволення гострих потреб вітчизняного й міжнародного суспільства у фахівцях, які професійно опікуватимуться здоров’ям і благополуччям кожного її члена, у тому числі з позиції запобігання ризикам або вчасного усунення ризиків виникнення воєнних конфліктів, оптимізації та убезпечення навколишнього середовища, розробленням і впровадженням інструментів стійкого миру.

Блок інформації про статтю

Номер
Розділ
МЕДИКО-БІОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ ОЗДОРОВЧОЇ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ

Посилання

Власенко РВ, Яценко ЛД. Соціальні ризики України в умовах війни та повоєнного відновлення. [Social risks of Ukraine in the conditions of war and post-war reconstruction] Проблеми сучас. трансформацій Серія [Інтернет]. 31 берез. 2023 [цитовано 10 берез. 2025];(7). Доступно на: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2023-7-07-01.

Бурлаєнко ТІ, Дубініна ОВ, Ковальова ОА, Кочарян АБ. Відновлення освіти на постконфліктних територіях: зарубіжний досвід та ініціативи України: аналітичні матеріали. [Restoration of education in post-conflict territories: foreign experience and Ukrainian initiatives: analytical materials] Київ: Інститут обдарованої дитини НАПН України; 2024. 50 с. Доступно на: https://iod.gov.ua/content/docs/documentspdf/207/vidnovlennya-osviti-na-postkonfliktnih-teritoriyah_.pdf.

Зінченко В, Брижнік В, Горбунова Л, Курбатов С, Мєлков Ю, Шипко О. Аналіз провідного вітчизняного та зарубіжного досвіду щодо стратегій вищої освіти в умовах інтернаціоналізації для стійкого розвитку суспільства : препринт (аналітичні матеріали) (частина ІІ) [Analysis of leading domestic and foreign experience regarding strategies of higher education in the context of internationalization for sustainable development of society: preprint (analytical materials)] [Інтернет]. Зінченко В, редактор. [місце невідоме]: Інститут вищої освіти НАПН України; 2019 [цитовано 10 берез. 2025]. Доступно на: https://doi.org/10.31874/978-617-7486-27-4-2019.

Розвиток системи громадського здоров’я України в умовах війни та післявоєнної відбудови. [The development of the public health system of Ukraine in the conditions of war and post-war reconstruction] Ужгород: ДВНЗ; [Інтернет]. 2023. 78 с. [цитовано 10 берез. 2025]. Доступно на: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/54829.

Abouzeid M, Elzalabany M.K., Nuwayhid I. et al. Conflict-related health research in Syria, 2011–2019: a scoping review for The Lancet – AUB Commission on Syria. Confl Health 15, 92 (2021). https://doi.org/10.1186/s13031-021-00384-3.

AlKhaldi M, Kaloti R, Shella D, Al Basuoni A, Meghari H. Health system’s response to the COVID-19 pandemic in conflict settings: Policy reflections from Palestine. Glob Public Health [Інтернет]. 17 черв. 2020 [цитовано 10 берез. 2025];15(8):1244-56. Доступно на: https://doi.org/10.1080/17441692.2020.1781914.

Bаrаkаt S, Miltоn S. Hоusеs оf Wisdоm Mаttеr: Thе Rеspоnsibility tо Prоtеct аnd Rеbuild Highеr Еducаtiоn in thе Аrаb Wоrld. Brооkings Dоhа Cеntеr, July 2015. Доступно на: https://www.brооkings.еdu/wpcоntеnt/uplоаds/2016/06/Еn-Highеr-Еd-Wеb.pdf.

Barbara JS, MacQueen G. Peace through health: key concepts. Lancet [Інтернет]. Лип. 2004 [цитовано 10 берез. 2025];364(9431):384-6. Доступно на: https://doi.org/10.1016/s0140-6736(04)16729-9.

Bdaiwi Y, Sabouni A, Patel P, Ekzayez A, Alchalati S, Abdrabbuh O, Abbara A, Glogowska M. Impact of armed conflict on health professionals’ education and training in Syria: a systematic review. BMJ Open [Інтернет]. Лип. 2023 [цитовано 10 берез. 2025];13(7):e064851. Доступно на: https://doi.org/10.1136/bmjopen-2022-064851.

Benbow T. Book Review: International Relations: Modern War: A Very Short Introduction. Political Stud Rev [Інтернет]. 9 квіт. 2015 [цитовано 10 берез. 2025];13(2):263-4. Доступно на: https://doi.org/10.1111/1478-9302.12087_41.

Bird SM. War and Public Health. 2nd edition. BS Levy and VW Sidel (eds). Int J Epidemiology [Інтернет]. 2 трав. 2008 [цитовано 10 берез. 2025];38(2):614-5. Доступно на: https://doi.org/10.1093/ije/dyn075.

Chris C, Zoë G, International MR, редактори. Minority rights: The key to conflict prevention. London: Minority Rights Group International; 2007. 40 с.

De Jong JT. A public health framework to translate risk factors related to political violence and war into multi-level preventive interventions. Soc Sci Med. 2010 Jan;70(1):71-9. doi: 10.1016/j.socscimed.2009.09.044. Epub 2009 Oct 31. PMID: 19883967.

Evans DP, Anderson M, Shahpar C, del Rio C, Curran JW. Innovation in Graduate Education for Health Professionals in Humanitarian Emergencies. Prehospital Disaster Med [Інтернет]. 5 серп. 2016 [цитовано 10 берез. 2025];31(5):532-8. Доступно на: https://doi.org/10.1017/s1049023x16000650.

Fеuеr HN, Hоrnidgе А-K, Schеttеr C. Rеbuilding knоwlеdgе: Оppоrtunitiеs аnd risks fоr highеr еducаtiоn in pоst-cоnflict rеgiоns. ZЕF Wоrking Pаpеr Sеriеs. 2013;121. Доступно на: https://www.еcоnstоr.еu/hаndlе/10419/88345.

Galbreath DJ, Deni JR, редактори. Routledge Handbook Of Defence Studies [Інтернет]. Abingdon, Oxon: New York, NY: Routledge, [2018]: Routledge; 2018 [цитовано 10 берез. 2025]. Доступно на: https://doi.org/10.4324/9781315650463.

Joshi PT. Guidelines for international trauma work. Int Rev Psychiatry [Інтернет]. Січ. 1998 [цитовано 10 берез. 2025];10(3):179-85. Доступно на: https://doi.org/10.1080/09540269874754.

Hagopian A, Jabbour S. Global Public Health Workers and Academics Must Step Up Response to War. Am J Public Health [Інтернет]. Черв. 2022 [цитовано 10 берез. 2025];112(6):814. Доступно на: https://doi.org/10.2105/ajph.2022.306870.

Iqbal, Zaryab, 'War and Health: A Conceptual and Theoretical Framework', War and the Health of Nations (Redwood City, CA, 2010; online edn, Stanford Scholarship Online, 20 June 2013), https://doi.org/10.11126/stanford/9780804758819.003.0003, accessed 10 Mar. 2025.

Kerridge BT, Khan MR, Sapkota A. Terrorism, civil war, one-sided violence and global burden of disease. Med Confl Surviv [Інтернет]. Лип. 2012 [цитовано 10 берез. 2025];28(3):199-218. Доступно на: https://doi.org/10.1080/13623699.2012.699659.

Khorram-Manesh A, Goniewicz K, Burkle FM. Social and Healthcare Impacts of the Russian-Led Hybrid War in Ukraine – A Conflict With Unique Global Consequences. Disaster Med Public Health Prep [Інтернет]. 2023 [цитовано 10 берез. 2025];17. Доступно на: https://doi.org/10.1017/dmp.2023.91.

Kulling PE, Holst JE. Educational and Training Systems in Sweden for Prehospital Response to Acts of Terrorism. Prehospital Disaster Med [Інтернет]. Верес. 2003 [цитовано 10 берез. 2025];18(3):184-8. Доступно на: https://doi.org/10.1017/s1049023x00001035.

La thérapie des schémas [Інтернет]. [місце невідоме]: Elsevier; 2015 [цитовано 10 берез. 2025]. Доступно на: https://doi.org/10.1016/c2015-0-01348-x.

Mann M. On Wars. New Haven: Yale University Press; 2023. [цитовано 10 берез. 2025]; Доступно на: https://doi.org/10.12987/9780300274974.

McDonnell SM, Bolton P, Sunderland N, Bellows B, White M, Noji E. Emerg Themes Epidemiology [Інтернет]. 2004 [цитовано 10 берез. 2025];1(1):4. Доступно на: https://doi.org/10.1186/1742-7622-1-4.

McGann S. Collaboration and conflict in international nursing, 1920–39. Nursing history review : official journal of the American Association for the History of Nursing. 2008;16:29-57.

Open Knowledge Repository [Інтернет]. [цитовано 10 берез. 2025]. Доступно на: https://openknowledge.worldbank.org/server/api/core/bitstreams/37d24d31-85fa-5b0a-bc2a-6a5d0c86a5ae/content.

Protestantism in Serbia: To cite this article: Branko Bjelajac (2002): Protestantism in Serbia, Religion, State and Society, 30:3, 169-218 To link to this article: http://dx.doi.org/10.1080/0963749022000009225. Oxford, UK: Taylor & Francis; 2002.

Ratner KG, Katona LB. The peacebuilding potential of healthcare training programs. Confl Health [Інтернет]. 13 верес. 2016 [цитовано 10 берез. 2025];10(1). Доступно на: https://doi.org/10.1186/s13031-016-0096-3.

THЕ WОRLD BАNK. 2005. 118 р. Доступно на: https://оpеnknоwlеdgе.wоrldbаnk.оrg/sеrvеr/аpi/cоrе/bitstrеаms/37d24d31-85fа-5b0аbc2а-6а5d0c86а5ае/cоntеnt.

Wandschneider L, Nowak A, Miller M et al. War and peace in public health education and training: a scoping review. BMC Public Health 24, 2303 (2024). Доступно на: https://doi.org/10.1186/s12889-024-19788-w.

White SK, Lown B, Rohde JE. On AcademicsWar or Health? Assessing Public Health Education and the Potential for Primary Prevention. Public Health Rep [Інтернет]. Листоп. 2013 [цитовано 10 берез. 2025];128(6):568-73. Доступно на: https://doi.org/10.1177/003335491312800618.

Wiist WH, Barker K, Arya N, Rohde J, Donohoe M, White S, Lubens P, Gorman G, Hagopian A. The Role of Public Health in the Prevention of War: Rationale and Competencies. Am J Public Health [Інтернет]. Черв. 2014 [цитовано 10 берез. 2025];104(6):e34-e47. Доступно на: https://doi.org/10.2105/ajph.2013.301778.

Woehrle LM. Connecting Health and Peacebuilding in Theory and Practice. Peace Rev [Інтернет]. 3 квіт. 2019 [цитовано 10 берез. 2025];31(2):168-77. Доступно на: https://doi.org/10.1080/10402659.2019.1667565.