Особливості адаптаційного періоду до занять фізичною культурою учнів 1–5 класів різних груп здоров’я
Основний зміст сторінки статті
Анотація
Стаття присвячена аналізу особливостей адаптаційного періоду школярів 1–5 класів різних груп здоров’я до занять фізичною культурою. Відзначено, що перехід до систематичних фізичних навантажень є важливим етапом у житті дітей, який потребує індивідуального підходу залежно від стану їхнього здоров’я. У статті розглядаються різні групи здоров’я дітей, їхня фізична підготовленість і специфіка адаптації до фізичних навантажень. Зокрема, для дітей з основними захворюваннями необхідно враховувати особливості дозування фізичних вправ, коригуючи їх залежно від рекомендацій лікарів. Для здорових дітей важливо сприяти розвитку рухових якостей. Також приділяється увага психологічним аспектам адаптації, таким як мотивація та соціальна підтримка. Підкреслюється необхідність комплексного підходу до організації занять фізичною культурою, що включає взаємодію педагогів, медичних працівників і батьків. Мета статті – вивчення особливостей адаптаційного періоду учнів 1–5 класів різних груп здоров’я до занять фізичною культурою з урахуванням їхніх індивідуальних фізичних можливостей і медичних показників. Методи: теоретичний аналіз та узагальнення наукової літератури; контент-аналіз документальних матеріалів; метод системного аналізу; метод узагальнення. Результати. Дослідження показало, що адаптаційний процес учнів 1–5 класів до занять фізичною культурою значною мірою залежить від групи здоров’я, до якої вони належать. Діти першої групи здоров’я, які мають гармонійний фізичний розвиток, швидко адаптуються до фізичних навантажень, демонструючи покращення фізичної підготовленості й загального стану здоров’я. Учні другої групи здоров’я, з незначними функціональними відхиленнями, потребують поступового введення фізичних вправ із помірною інтенсивністю, що дає їм змогу адаптуватися без негативних наслідків для здоров’я. Діти третьої групи здоров’я, з хронічними захворюваннями в стані компенсації, потребують індивідуально підібраних програм, що враховують їхні фізичні обмеження та сприяють поступовій адаптації до фізичних навантажень. Для учнів четвертої та п’ятої груп здоров’я, з більш вираженими порушеннями здоров’я, важливо забезпечити значну корекцію навантажень і постійний медичний нагляд, щоб уникнути перевантаження та сприяти позитивній адаптації. Визначення належності до певної групи здоров’я й індивідуалізація підходів до навчання є ключовими для успішної адаптації всіх учнів до фізичних вправ, забезпечення їхнього безпечного розвитку та підтримки належного рівня фізичної активності.
Блок інформації про статтю

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Журнал практикує політику негайного відкритого доступу до опублікованого змісту, підтримуючи принципи вільного поширення наукової інформації та глобального обміну знаннями задля загального суспільного прогресу.
Редакційна колегія дотримується рекомендацій The Committee on Publication Ethics (COPE) з питань этики наукових публікацій.
ОБОВ'ЯЗКОВЕ ПОСИЛАННЯ НА АВТОРІВ ПРИ КОПІЮВАННІ ЧИ ЦИТУВАННІ МАТЕРІАЛУ НАУКОВИХ СТАТЕЙ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Посилання
Боднар І. Диференційоване фізичне виховання [Differentiated physical education]. Львів : ЛДУФК; 2017. 200 с.
Давиденко ОВ, Семененко ВП, Трачук СВ. Основи програмування фізкультурно-оздоровчих занять з дитячим контингентом [Basics of programming physical education and health classes with children]. Київ: АртЕк; 2019. 248 с.
Іванова ЛІ. Фізичне виховання учнів з відхиленням у стані здоров’я [Physical education of students with health disorders]. К. : Літера ЛТД; 2013. 320 с.
Іштван К, Ілдіко Г. Проблеми розподілу учнів на медичні групи для здійснення диференційного навчання на уроці фізичної культури у початкових класах [Problems of dividing students into medical groups for differential learning in physical education lessons in primary grades]. Hауковий журнал «Інноваційна педагогіка». Одеса; 2017;(2):61-65.
Круцевич ТЮ. Теорія і методика фізичного виховання: підруч. для студ. вищ. навч. закл. фіз. виховання і спорту [Theory and methods of physical education: a textbook for students of higher education institutions of physical education and sports]. К.: Національний університет фізичного виховання і спорту України: вид-во «Олімп. л-ра»; 2017. Т. 2. 448 с.
Лянной МО, Рибалко ПФ, Ганчева В, Красілов А. Методика управління фізкультурно-оздоровчою діяльністю в сучасних закладах середньої освіти [Methodology for managing physical education and health activities in modern secondary education institutions]. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: наук. журнал. 2019; 4(88):280-289.
Савлюк СП, Слюсарчук ВВ, Слюсарчук ВС. Фізичний стан дітей молодшого шкільного віку на сучасному етапі реалізації фізичного виховання [Physical condition of primary school children at the current stage of physical education implementation]. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2018(6):85-91.
Семененко ВП, Круцевич ТЮ. Моніторинг розподілу учнів молодшого шкільного віку за медичними групами на уроках фізичної культури [Monitoring the distribution of primary school students by medical groups in physical education lessons]. Спортивний вісник Придніпров’я. 2023;(1):141-148.
Семененко ВП, Трачук СВ, Білецька ВВ. Моделювання режимів фізичної активності дітей молодшого шкільного віку 1 та 2 груп здоров’я [Modeling physical activity regimes of primary school children of health groups 1 and 2]. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2023;(1):83-88.
Семененко ВП, Михальчук АД, Дєдух МО. Структурна модель фізичного стану учнів молодшого шкільного віку різних медичних груп [Structural model of the physical condition of primary school students of different medical groups]. Rehabilitation and Recreation, 2024;18(3):202-213.
Трачук СВ, Нападій АП, Кедрич ГВ. Моніторинг за групами здоров’я учнів до занять фізичною культурою в закладах повної середньої освіти [Monitoring of student health groups before physical education classes in secondary education institutions]. Hауковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2018;8(102):72-76.
Щекотиліна НФ, Бондаренко ОВ. Проблеми сьогодення фізичного виховання у спеціальній медичній групі в закладах загальної середньої освіти [Current problems of physical education in a special medical group in secondary education institutions]. Olympicus, 2023(2):69-74.