Гендерна специфіка фізичного виховання: огляд сучасних досліджень і майбутні напрями розвитку

Основний зміст сторінки статті

О.Ю. Марченко
О.Ю. Ростов
О.С. Холодова

Анотація

Вступ. Стаття присвячена теоретичному аналізу гендерного підходу у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді. У роботі розглядаються основні аспекти гендерних досліджень у сфері фізичної культури та спорту, підкреслюється необхідність упровадження гендерного підходу у фізичне виховання з урахуванням як біологічних, так і соціокультурних факторів для забезпечення рівних можливостей і соціальної інтеграції учнів і студентів. Метою статті є аналіз наукових досліджень гендерної специфіки фізичного виховання, окреслення основних проблемних аспектів і визначення потенційних напрямів розвитку для впровадження гендерно чутливих підходів у фізичному вихованні. Для розв’язання поставлених завдань застосовано теоретичний аналіз, узагальнення науково-методичної літератури й документальних матеріалів. Результати дослідження. Аналіз наукової літератури щодо гендерного підходу у фізичному вихованні свідчить про його критичну важливість для створення інклюзивного освітнього середовища, яке враховує специфіку гендерних ідентичностей і соціальних ролей учнів. Результати досліджень підтверджують, що впровадження гендерно-чутливого підходу в процес фізичного виховання дає змогу значно подолати гендерні стереотипи, сприяючи формуванню об’єктивнішого ставлення до фізичних можливостей та інтересів юнаків і дівчат. Результати дослідження також підтверджують, що гендерно орієнтовані методики фізичного виховання сприяють розвитку різнобічних навичок, таких як співпраця, взаємоповага й толерантність, що є необхідними для успішної соціальної адаптації учнів. Висновки. Упровадження гендерного підходу у сфері фізичного виховання є важливим інструментом для забезпечення рівних можливостей і соціальної інтеграції учнів, а також для розвитку інклюзивної, ефективної та справедливої освітньої системи.

Блок інформації про статтю

Номер
Розділ
МЕДИКО-БІОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ ОЗДОРОВЧОЇ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ

Посилання

Alliance for Gender Responsive and Inclusive Recovery in Ukraine. URL: http://surl.li/gkblml.

Andreeva O, Khripko I. Gender approach in physical education of student youth: current research and trends. Sports bulletin of Prydniprovia. 2018;(2):157-62.

Gender studies: applied aspects: monograph / VP Kravets, TV Hovorun, OM Kikinezhdi et al.

Gender manual. Practical recommendations for integrating a comprehensive gender approach into the work of the ASC / U-LEAD with Europe. Kyiv, 2018. 40 с. URL: https://genderindetail.org.ua/library/suspilstvo/genderniy-posibnik-134914.html.

Glossary and thesaurus of the European Institute for Gender Equality / Edited by M Babak, O Davlikanova, M Dmytrieva, M Kozyr, L Kompantseva, K Levchenko, M Skoryk, O Suslova; updated edition. Kyiv: Vestka, 2021. 170 p.

Evstigneeva IV. Teaching and upbringing of schoolchildren in physical education lessons based on a gender approach. В: Bulletin of Chernihiv State Pedagogical University named after TG Shevchenko. Issue 44. Chernihiv: ChDPU; 2007. pp. 114-6.

Law of Ukraine “On Ensuring Equal Rights and Opportunities for Women and Men”. Bulletin of the Verkhovna Rada. 2018;(5):35.

lyin EP. Motivation and motives. Ternopil: Study book-Bogdan, 2013. 512 с.

Instructions on the integration of gender approaches in the development ofapproved by the Order of the Ministry of Social Policy of 07.02.2020 № 86. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0211-20#Text.

Kravets VP. Gender Pedagogy. Ternopil: Dzhura, 2003. 460 p.

Krutsevych TY, Marchenko OYu. Conceptual approaches in the study of gender differentiation in physical education. Theory and methods of physical education and sports: 2020; 2:80-87.

Krutsevych TY, Marchenko OYu. Conceptual bases of gender approach in physical education of schoolchildren. Sports Bulletin of Prydniprovia: a scientific and practical journal. 2019; 2:104-114.

Lukashchuk VI Features of gender socialization in sports. В: Bulletin of VN Karazin Kharkiv National University. Sociological studies of modern society: methodology, theory, methods. 2012. No. 993, issue 29. pp. 141-512.

Males LV. Biological, psychological and socio-cultural factors of gender. В: Fundamentals of Gender Theory: a textbook. Kyiv: K.I.S.; 2004. pp. 109-31.

Marchenko OY. Theoretical and methodological foundations of the gender approach to the formation of the axiological significance of physical culture of schoolchildren: [dissertation]. Kyiv: National University of Physical Education and Sports of Ukraine; 2019. 590 с.

Machynska N. Gender education of preschool children: theoretical and practical aspects. Continuing professional education: theory and practice issue. 2024;3(80):45-56. DOI: https://doi.org/10.28925/2412-0774. 2024.3.4УДК 373.2.015.31:305.

On Approval of the State Strategy for Ensuring Equal Rights and Opportunities for Women and Men for the Period up to 2030 and Approval of the Operational Plan for its Implementation for 2022–2024: Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine of 12.08.2022 № 752-p. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/752-2022-%D1%80#Text.

On approval of the methodology and criteria for conducting a gender audit of educational institutions: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine of 05.11.2021 № 1182. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-metodologiyi-ta-kriteriyiv-provedennya-gendernogoauditu-zakladiv-osviti.

. Samoilenko NO. Prerequisites for the emergence of a gender approach in pedagogical science. Young scientist. 2016;6(33):458-61.

Tsokur O, Ivanova I. Gender education is an urgent need of the modern educational system. School principal. Ukraine. 2006;(6):6-13.

Tsokur O. Formation of gender culture of future specialists during their professional training in a higher education institution: analysis of the conceptual foundations of the problem.

Fashchuk OV. Gender peculiarities of physical education of adolescents [abstract]. Ivano-Frankivsk: Vasyl Stefanyk Precarpathian National University; 2011. 24 с.

Shakhlina LG, Futornyi SM, Vladimirova NI, Maslova OV, Kotko DM, Kolomiets TV, Goncharuk NL. Transgender people in modern Olympic sport: problems and ways of their solution. Reproductive Endocrinology. December 2023; 5-6(70):64-71.

Ansara YG. Condelling people with non-assigned gender identities. Conselling Ideoligies: Greer Challengesto Heteronormativity. Aldershot: Ashgate. 2010 Jan:167-200. DOI:10.4324/9781315574462-10.26.

Bem SL. Gender schema theory and its implications for child development: Raising gender – schematic children in a gender – schematic society. Journal of women in culture and society. 1983;8(4):65-78.

Education. Gender equality. Tip Sheets. Canadian International Development Agency: Quebec, Canada, June, 2010. Exploring Concepts of Gender and Health. Ottawa: Health Canada, 2003. Retrieved from: http://www.hcsc.gc.ca/english/women/exploringconcepts.htm.

Gender and SSR Glossary. UNINSTRAW. http://www.uninstraw.org/en/index.php?option=content&task=blogcategory&id.

Crum B, Mester J. A critical review of competing PE concepts. Sport scnces in Europe 1993 – Current and future perspectives. Aachen: Meyer and Meyer; 1994:516-33.

Oliver KL, Kirk D. Girls, gender and physical education: an activist approach (routledge studies in physical education and youth sport). Routledge; 2015. 136 p.

Outcome Document of the Ukraine Recovery Conference URC2022 Lugano Declaration. (4–5 July, 2022). decentralization.ua. Retrieved from https://decentralization.ua/uploads/attachment/document/1060/Lugano_Declaration_URC2022-1.pdf.

Report of the Economic and Social Council for the year 1997. (1999). United Nations. digitallibrary.un.org. Retrieved from https://digitallibrary.un.org/record/271316/files/A_52_3_Rev-1-EN.pdf.

Ryan T, Poirier Y. Secondary physical education avoidance and gender: problems and antidotes. International journal of instruction. 2012;5(2):173-94.