Інклюзивність у дискурсах освіти та фізичної культури і спорту: національний вимір
Основний зміст сторінки статті
Анотація
Резюме. Проаналізовано національне законодавство в освітній галузі та сфері фізичної культури і спорту про згадування термінів «інклюзивний», «інвалідність», «особи з особливими освітніми потребами», що дозволило вивчити нормативну обгрунтованість запровадження інклюзивного навчання і тренування. Мета. Обгрунтування перспектив впровадження інклюзивності в освіті та фізичній культурі і спорті в Україні шляхом аналізу національного законодавства. Методи. Аналіз науково-методичної літератури, матеріалів мережі Інтернет, документальних джерел; контент-аналіз. Результати. Встановлено, що на сьогодні в Україні у напрямі впровадження інклюзивного навчання відбувається поступова синхронізація з міжнародним законодавством. З 2016 р. значно розширилося коло осіб, до яких воно може застосовуватися, а саме: незалежно від статі, віку, місцезнаходження, бідності, інвалідності, національності, приналежності до корінних народів, мови, релігії, статусу мігранта або переміщеної особи, висловлювання сексуальної орієнтації, гендерної ідентичності, позбавлення волі, переконань та поглядів тощо. Для аналізу вітчизняної нормативно-правової бази, яка забезпечує впровадження інклюзивності в освіті та фізичній культурі і спорті, було проведено контент-аналіз, який пов’язав кожен з нормативно-правових актів освітньої сфери та галузі фізичної культури і спорту з кількістю визначених ключових слів. Визначено, що загалом освітні закони дозволяють ефективно впроваджувати інклюзивне освітнє середовище, проте на рівні вищої освіти існує необхідність внесення змін в законодавство для забезпечення рівних прав для всіх учасників освітнього процесу. В Законі України «Про фізичну культуру і спорт» відсутнє згадування термінів «інклюзивний» та «особи з особливими освітніми потребами», проте часто вживається термін «інвалідність», що свідчить про забезпечення умов для людей з інвалідністю та недостатній акцент на інклюзивне середовище.
Ключові слова: інклюзивність, спорт, освіта, фізична культура, законодавство, особи з особливими освітніми потребами, інвалідність.
Блок інформації про статтю
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Журнал практикує політику негайного відкритого доступу до опублікованого змісту, підтримуючи принципи вільного поширення наукової інформації та глобального обміну знаннями задля загального суспільного прогресу.
Редакційна колегія дотримується рекомендацій The Committee on Publication Ethics (COPE) з питань этики наукових публікацій.
ОБОВ'ЯЗКОВЕ ПОСИЛАННЯ НА АВТОРІВ ПРИ КОПІЮВАННІ ЧИ ЦИТУВАННІ МАТЕРІАЛУ НАУКОВИХ СТАТЕЙ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).