Индивидуально-психологические характеристики учащейся молодежи, занимающейся разными видами спорта

Основний зміст сторінки статті

С. В. Тукаев
Е. Н. Долгова
Т. В. Вашека
С. В. Федорчук
Е. Н. Лысенко
Ю. Д. Гаврилец
И. Г. Зима
В. В. Ризун
Е. В. Колосова
О. А. Шинкарук

Анотація

Мета: виявлення індивідуально-психологічних і типологічних характеристик, які пов’язані з вибором активного способу життя, любительського спорту. Результати. Ті, хто займаються любительським спортом, демонструють вищі рівні збудження і рухливості нервових процесів, нижчі рівні нейротизму і невротизації, особистісної тривожності, психічного напруження і депресії. Для них характерні ейфоричні реакції і менш виражені дисфоричні реакції на зовнішні подразники, вони більш схильні до прямої фізичної агресії.  Спортсмени-любителі продемонстрували значні рівні як загальної, так і просторової антиципаційної спроможності. Останнє було більш вираженим серед тих, хто займається командними видами (футболом, волейболом і баскетболом). Висновок. Показано, що тип нервової системи може визначати схильність до рухової активності, а сила нервової системи впливає на здатність досягти успіху в спорті. Заняття спортом є соціально прийнятним способом вираження агресії.

Блок інформації про статтю

Номер
Розділ
Статті

Посилання

Ivchatova, T.V. (2011). Dvigatelnaya aktivnost i zdorovye che­ loveka [Motor activity and human health]. Kiev: Naukova dumka [in Russian].

Kanishcheva, O.P. (2008). Formirovanie zdorovogo obraza zhizni studentov s nizkimi adaptacionnymi vozmozhnostyami organizma [Forming a healthy lifestyle for students with low adaptive capabilities of the body]. Peda­ hohika, psykholohiya ta medyko-biolohichni problemy fizychno­ ho vykhovannya i sportu – Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sport, 5, 50-53 [in Russian].

Kashuba, V.A., Futornyj, S.M., Andreeva, E.V. (2012). Sovremennyye podhody k zdorovyesberezheniyu studentov v processe fizicheskogo vospitaniya [Modern approaches to the health of students in the process of physical education]. Fizicheskoe vospitanie studentov – Physical education of students, 5, 50-58 [in Russian].

Mendelevich, V.D. (2007). Sovremennaya addiktologiya. Ru­ kovodstvo po addiktologii [Modern addictology. Guide to addic­ tology]. V.D. Mendelevich (Ed.). Sankt-Peterburg: Rech [in Russian].

Raygorodsky, D.Y. (2001). Prakticheskaya psihodiagnostika. Metodiki i testy [Practical psychodiagnostics. Methods and tests]. Samara: Bakhrakh-M [in Russian].

Regush, L.A. (2003). Psihologiya prognozirovaniya: uspekhi v poznanii budushchego [Psychology of Forecasting: Success in Learning the Future]. Sankt-Peterburg: Rech [in Russian].

Futornyi, S.M.,& Kashuba, V.A. (2011). K probleme formirovaniya osnov zdorovogo obraza zhizni studentov v processe fizicheskogo vospitaniya [To the problem of forming the foundations of a healthy lifestyle for students in the process of physical education]. Pedahohika, psykholohiya ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannya i sportu – Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sport, 2, 127-130 [in Russian].

Barclay, J.R. (1987). The Strelau Temperament Inventory as a Broad Classification System. Archives of Clinical Neuropsychology, 2 (4), 307-327. Retrieved from doi: https://doi.org/10.1093/arclin/2.4.307

Berg, B.K., Warner, S., & Das, B.M. (2015). What about sport? A public health perspective on leisure-time physical activity. Sport Management Review, 18(1), 20-31. Retrieved from doi: http://dx.doi.org/10.1016/ j.smr.2014.09.005

Blaydon, M.J., Linder, K.J., & Kerr, J.H. (2004). Metamotivational cha­racteristics of exercise dependence and eating disorders in highly active amateur sport participants. Personality and Individual Differences, Vol. 36, 1419-1432. Retrieved from doi: http://dx.doi.org/10.1016/S01918869(03)00238-1

Doug H. Han, Joo H. Kim, Young S. Lee, Soo Joeng Bae, Soo Jin Bae, Hyung J. Kim et al. (2006). Influence of temperament and anxiety on athletic performance. Journal of Sports Science and Medicine, 5, 381389. Retrieved from PMCID: PMC3842138, http://jsportscimed.org/vol5/n3/3/ v5n3-3pdf.pdf

Fox, K.R. (1999). The influence of physical activity on mental wellbeing. Public Health Nutrition, 2 (Suppl. 3a), 411-418. Retrieved from PMID: 10610081, doi: https://doi.org/10.1017/S1368980099000567

Jackson, R.C., Warren, S., & Abernethy, B. (2006). Anticipation skill and susceptibility to deceptive movement. Acta Psychologica, 123, 355371. Retrieved from doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.actpsy.2006.02.002

Kuhlman, J.S., & Beitel, P.A. (1992). Coincidence anticipation: possible critical variables. Journal of Sport Behavior, 15(2), 91-105.

Mazzone, L., Mugno, D., Morales, G., Genitori D’Arrigo, V., Ruta, L., & Bianchini, R. (2004). L’attività sportiva nel bambino e nell’adolescente: tratti temperamentali ed emozionali. Minerva Pediatr., 56 (1), 109-114.

Miller, T.W., Vaughn, M.P., & Miller, J.M. (1990). Clinical Issues and Treatment Strategies in Stress-Oriented Athletes. Sports Medicine, 9 (6), 370-379. Retrieved from doi: 10.2165/00007256-199009060-00005

O’Sullivan, D., Zuckerman, M., & Kraft, M. (1998). Personality cha­ racteristics of male and female participants in team sports. Personality and Individual Differences, 25, 119-128. Retrieved from doi: https://doi. org/10.1016/S0191-8869(98)00036-1

Rosentraub, M.S., Swindell, D., Pwybylski, M., & Mullins, D.R. (1994). Sport and downtown development strategy. If You Build It, Will Jobs Come? J. of Urban Affairs., 16 (3), 221-239. Retrieved from doi: 10.1111/j.14679906.1994.tb00327.x

Schneider, H., Venetz, W., & Berardo, C.G. (2009). Overweight and obesity in Switzerland. Part 2: Overweight and obesity trends in children. Bundesamt für Gesundheit, Basel, Switzerland.

Scully, D., Kremer, J., Meade, M.M., Graham, R., & Dudgeon, K. (1998). Physical exercise and psychological well being: a critical review. Br. J. Sports Med., 32, 111-120. Retrieved from doi: http://dx.doi. org/10.1136/bjsm.32.2.111

Tomczak, M., Walczak, M., & Breczewski, G. (2012). Selected psychological determinants of sports results in senior fencers. Human movement, 13 (2), 161-169. Retrieved from doi: 10.2478/v10038-012-0018-1

Watson, A.E., & Pulford, B.D. (2004). Personality differences in high risk sports amateurs and instructors. Perceptual and Motor Skills, 99 (1), 83-94. Retrieved from PMID: 15446632 doi: 10.2466/pms.99.1.83-94.

Weissensteiner, J., Abernethy, B., Farrow, D., & Müller, S. (2008). The development of anticipation: a cross-sectional examination of the practice experiences contributing to skill in cricket batting. J. Sport Exerc. Psychol., 30(6), 663-684. Retrieved from doi: http://dx.doi.org/10.1123/jsep.30.6.663