Адаптаційні резерви системи кровообігу залежно від рівня повсякденної рухової активності молоді

О. Є. Дорофєєва, В. М. Коршак, К. С. Яримбаш

Анотація


Мета. Визначити взаємозв’язок між рівнем повсякденної рухової активності, адаптаційними резервами системи кровообігу та частотою захворюваності студентської молоді для формування мотивації підвищення рівня фізичної підготовленості, запобігання розвитку патологічних процесів в організмі та покращення якості життя студентів. Методи: аналіз наукової та науково-методичної літератури, спостереження, бесіда, анкетування, тестування. Результати.  Переважна кількість студентів займаються фізичною культурою менше ніж три години на тиждень або не займаються взагалі, що позначається на частоті їх захворюваності на ГРВІ протягом року, а також супроводжується хронічними змінами в роботі серцево-судинної, дихальної і травної систем. Функціональна рухливість системи кровообігу у фізично активної молоді значно досконаліша: дозоване фізичне навантаження у них забезпечується меншою активізацією хронотропного і більшою – інотропного резерву серця. Висновки. Своєчасна об’єктивізація функціональних змін в організмі молоді дозволяє вирішити проблеми профілактичних заходів, а діагностика функціональних резервів системи кровообігу може бути здійснена простими і доступними для масових обстежень функціональними пробами; проблема адаптаційних резервів системи кровообігу молоді залежно від повсякденної рухової активності потребує подальшого вивчення для мотивації до більш активного способу життя сучасної молоді.


Ключові слова


студентська молодь; рухова активність; мотивація; адаптаційні резерви системи кровообігу; захворювання; фізична культура

Повний текст:

PDF

Посилання


Anikyeyev, D.M. (2009). Problemy formuvannya zdorovoho sposobu zhyttya studentskoyi molodi [Problems of formation of a healthy way of life of student youth]. Pedahohika, psykholohiya ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannya i sportu – Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports, 2, 6-9 [in Ukrainian].

Bazilchuk V.B. (2003). Dynamika rіvnya fizychnoyі pіdgotovlenostі studentiv tekhnichnykh VNZ vprodovzh navchannya [Dynamics of level of physical preparedness of students of technical universities during study]. Ukrayins'ki tekhnolohiyi – Ukrainian technologies, 7, 2, 259-262.

Bashavets, N.A. (2011). Stan zakhvoryuvanosti suchasnoyi studentskoyi molodi ta shlyakhy yoho polipshennya [The state of morbidity of modern student youth and ways of its improvement]. Pedahohika, psykholohiya ta medykobiolohichni problemy fizychnoho vykhovannya i sportu – Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports, 7, 6-10 [in Ukrainian].

Bushuyev, Yu.V. (2007). Riven fizychnoho zdorovya studentiv yak klinikofiziolohichna osnova fizychnoho vykhovannya u VUZi [The level of physical health of students as a clinical and physiological basis of physical education in high school]. Candidate’s thesis. Dnipropetrovsk [in Ukrainian].

Hryban, H.P. (2012). Analiz rukhovoyi aktyvnosti studentiv spetsialnoho navchalnoho viddilennya [Analysis of motor activity of students of a special educational department]. Pedahohika, psykholohiya ta medykobiolohichni problemy fizychnoho vykhovannya i sportu – Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports, 2, 25-28 [in Ukrainian].

Hryban, H.P. (2004). Analiz stanu zdorov’ya abituriyentiv ta studentiv, yaki prozhyvayut v nehatyvnykh umovakh navkolyshnoho seredovyshcha [An analysis of the health status of university entrants and students living in negative environmental conditions]. Teoriya i praktyka fizychnoho vykhovannya – The theory and practice of physical education, 2, 145-149 [in Ukrainian].

Dorofeeva, E.E., & Karpenko, I.V. (2012). Integratsiya meditsinyi i fizicheskoy kulturyi dlya uluchsheniya zdorovya studencheskoy molodezhi Ukrainyi [Integration of Medicine and Physical Education to improve the health of students in Ukraine]. Teoriya i praktyka fizychnoho vykhovannya – The theory and practice of physical education, 1, 135-142 [in Russian].

Korol, S.A. (2014). Otsinka stanu somatychnoho zdorovya ta fizychnoyi pidhotovlenosti studentiv І kursu tekhnichnykh spetsialnostey [Assessment of the state of physical health and physical fitness of students of the 1st year of technical specialties]. Pedahohika, psykholohiya ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannya i sportu – Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports, 11, 23-29 [in Ukrainian].

Kutek, T.B., & Hryban, H.P. (2004). Analiz stanu zdorov’ya studentiv vyshchykh navchal’nykh zakladiv [Analysis of the health status of students of higher educational institutions]. Sportyvnyy visnyk Prydniprov’ya – Sport Newspaper Prydniprovia, 7, 130-132 [in Ukrainian].

Malakhova, Zh.V. (2013). Zdorovyaformuyuchi tekhnolohiyi v protsesi fizychnoho vykhovannya studentiv spetsialnykh medychnykh hrup [Healthforming technologies in the process of physical education of students of special medical groups]. (n.d.). irbis-nbuv. Gov. Ua. Retrieved from ­irbis-nbuv. Gov. Ua/cgibin/.../cgiirbis_64. Exe [in Ukrainian].

Nosko, M.O., Yermakov, S.S., & Harkusha, S.V. (2010). Teoretykometodychni aspekty zmitsnennya fizychnoho zdorovya uchnivskoyi ta studentskoyi molodi [Theoretical and methodical aspects of strengthening physical health of students and students]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T.H. Shevchenka. Seriya «Рedahohichni nauky. Fizychne vykhovannya i sport» – Bulletin of the Chernigiv National Pedagogical University named after T.G. Shevchenko. Ser. «Pedagogical sciences. Physical education and sports», 243-247 [in Ukrainian].

Redko, T.M. (2015). Problema zberezhennya zdorovya studentiv na suchasnomu etapi rozvytku systemy vyshchoyi osvity [The problem of preserving the health of students at the present stage of the development of the higher education system]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T.H. Shevchenka. Seriya «Рedahohichni nauky» – Bulletin of the Chernigiv National Pedagogical University named after T.G. Shevchenko. Ser. «Pedagogical sciences», 45-48 [in Ukrainian].

Tomenko, O.A., & Lazorenko, S.A. (2010). Riven somatychnoho zdorovya i rukhovoyi aktyvnosti studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Level of physical health and motor activity of students of higher educational institutions]. Slobozhanskyy naukovo-sportyvnyy visnyk – Slobozhansky Scientific and Sport Herald, 2, 17-20 [in Ukrainian].

Tsos, A.V., Shevchuk, A.B., & Kasarda, O.Z. (2016). Rukhova aktyvnist u motyvatsiyno-tsinnisnykh oriyentatsiyakh studentiv [Motor activity in students' motivational and value orientations]. Fizychne vykhovannya, sport i kultura zdorovya u suchasnomu suspilstvi – Physical education, sports and health culture in modern society, 4 (28), 83-87 [in Ukrainian].

Gyurcsik, N.C. (2006). An ecologically based examination of barriers to physical activity in students from grade seven through first-year university. Journal of Adolescent Health, 38, 6, 704-711.

Lobelo, F., Duperly, J., & Frank, E. (2009). Physical activity habits of doctors and medical students influence their counselling practices. British Journal of Sports Medicine, 43, 2, 89-92.

Fox, C.K. (2010). Physical activity and sports team participation: Associations with academic outcomes in middle school and high school students. Journal of School Health, 80, 1, 31-37.

Gao, Z. (2011). Effects of curricular activity on students' situational motivation and physical activity levels. Research quarterly for exercise and sport, 82, 3, 536-544.

Taylor, I.M. (2010). Motivational predictors of physical education students’ effort, exercise intentions, and leisure-time physical activity: A multilevel linear growth analysis. Journal of Sport and Exercise Psychology, 32, 1, 99-120.

Lonsdale, C. (2009). Self-determined motivation and students' physical activity during structured physical education lessons and free choice periods. Preventive medicine, 48, 1, 69-73.

Standage, M. (2012). Predicting students’ physical activity and health-related well-being: A prospective cross-domain investigation of motivation across school physical education and exercise settings. Journal of Sport and Exercise Psychology, 34, 1, 37-60.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Анікєєв Д. М. Проблеми формування здорового способу життя студентської молоді / Д. М. Анікєєв // Педагогіка, психологія та мед.-біол. пробл. фіз. виховання і спорту. – 2009. – No 2. – С. 6–9.

Базильчук В. Б. Динаміка рівня фізичної підготовленості студентів технічних ВНЗ впродовж навчання // Українські технології. – 2003. – Вип 7, Т. 2. – С. 259–262.

Башавець Н. А. Стан захворюваності сучасної студентської молоді та шляхи його поліпшення / Н. А. Башавець // Педагогіка, психологія та мед.біол. пробл. фіз. виховання і спорту. – 2011. – No 7. – С. 6–10.

Бушуєв Ю. В. Рівень фізичного здоров’я студентів як клініко-фізіо­ логічна основа фізичного виховання у вузі : дис. ... канд. мед. наук : спец. 14.01.24 «Лікувальна фізкультура та спорт. Медицина» / Ю. В. Бушуєв. – Дніп­ропетровськ, 2007. – 21 с.

Грибан Г. П. Аналіз рухової активності студентів спеціального навчального відділення / Г. П. Грибан // Педагогіка, психологія та мед.-біол. пробл. фіз. виховання і спорту. – 2012. – No 2. – С. 25–28.

Грибан Г. П. Аналіз стану здоров'я абітурієнтів та студентів, які проживають у негативних умовах навколишнього середовища / Г. П. Грибан // Теорія і практика фіз. виховання. – 2004. – No 2. – С. 145–149.

Дорофеева Е. Е. Интеграция медицины и физической культуры для улучшения здоровья студенческой молодежи Украины / Е. Е. Дорофеева, И. В. Карпенко // Теорія і практика фіз. виховання. – 2012. – Т. 1. – С. 135–142.

Король С. А. Оцінка стану соматичного здоров’я та фізичної підготовленості студентів І курсу технічних спеціальностей / С. А. Король // Педагогіка, психологія та мед.-біол. пробл. фіз. виховання і спорту. – 2014. – No 11. – С. 23–29.

Кутек Т. Б. Аналіз стану здоров’я студентів вищих навчальних закладів / Т. Б. Кутек, Г. П. Грибан // Спорт. вісн. Придніпров’я. – 2004. – No 7. – С. 130–132.

Малахова Ж. В. Здоров’яформуючі технології в процесі фізичного виховання студентів спеціальних медичних груп [Електронний ресурс] / Ж. В. Малахова. – Режим доступу : irbis-nbuv. Gov. Ua/cgi-bin/.../cgiirbis_64. Exe. – 2013.

Носко М. О. Теоретико-методичні аспекти зміцнення фізичного здоров’я учнівської та студентської молоді / М. О. Носко, С. С. Єрмаков, С. В. Гаркуша // Вісн. Чернігів. нац. пед. ун-ту ім. Т. Г. Шевченка. – 2010. – С. 243–247. – (Педагогічні науки. Фізичне виховання і спорт).

Редько Т. М. Проблема збереження здоров’я студентів на сучасному етапі розвитку системи вищої освіти / Т. М. Редько // Вісн. Чернігів. нац. пед.ун-ту ім. Т. Г. Шевченка. – 2015. – С. 45–48. – (Педагогічні науки).

Томенко О. А. Рівень соматичного здоров’я і рухової активності студентів вищих навчальних закладів / О. А. Томенко, С. А. Лазоренко // Слобожан. наук.-спорт. вісн. – 2010. – No 2. – С. 17–20.

Цьось А. В. Рухова активність у мотиваційно-ціннісних орієнтаціях студентів / А. В. Цьось, А. Б. Шевчук, О. З. Касарда // Фіз. виховання, спорт і культура здоров’я у сучас. суспільстві. – 2016. – No 4 (28). – С. 83–87.

Gyurcsik N. C. An ecologically based examination of barriers to physical activity in students from grade seven through first-year university / N. C. Gyurcsik // J. of Adolescent Health. – 2006. – Vol. 38, N 6. – С. 704–711.

Lobelo F. Physical activity habits of doctors and medical students influence their counselling practices / F. Lobelo, J. Duperly, E. Frank // Brit. J. of Sports Medicine. – 2009. – Vol. 43, N 2. – С. 89–92.

Fox C. K. Physical activity and sports team participation: Associations with academic outcomes in middle school and high school students / C. K. Fox // J. of School Health. – 2010. – Vol. 80, N 1. – С. 31–37.

Gao Z. Effects of curricular activity on students' situational motivation and physical activity levels / Z. Gao // Research quarterly for exercise and sport. – 2011. – Vol. 82, N 3. – С. 536–544.

Taylor I. M. Motivational predictors of physical education students’ effort, exercise intentions, and leisure-time physical activity: A multilevel linear growth analysis / I. M. Taylor // J. of Sport and Exercise Psychology. – 2010. – Vol. 32, N 1. – С. 99–120.

Lonsdale C. Self-determined motivation and students' physical activity during structured physical education lessons and free choice periods / C. Lonsdale // Preventive medicine. – 2009. – Vol. 48, N 1. – С. 69–73.

Standage M. Predicting students’ physical activity and health-related well-being: A prospective cross-domain investigation of motivation across school physical education and exercise settings / M. Standage //J. of Sport and Exercise Psychology. – 2012. – Vol. 34, N 1. – С. 37–60.




Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

----------------------------------------------

ISSN:1992-7894 (друк)
ISSN: 1992-9285 (інтернет)

Адреса редакції: 03150, м. Київ-150, вул. Фізкультури, 1.
Довідка: тел.: +38(044) 287-65-20;
факс: +38(044) 287-65-20;
моб.: +38(067) 724-48-23; +38(050) 067-64-13;
е-mail: sportmedkafedra@gmail.com, sportmedicine.ua@gmail.com